De Universiteit Leiden stelt de onderstaande eisen:

"Ben je na de havo aan een hbo-instelling gaan studeren en heb je de propedeuse geheel afgerond? Dan ben je toelaatbaar, mits je het vak wiskunde alsnog behaalt op vwo-niveau (vwo-certificaat of Boswell beta).
Daarnaast moet je als student met een propedeuse-diploma van een hbo-instelling voldoen aan de taaleisen (...)."

Voor toelating tot andere universiteiten die de studie Politicologie aanbieden, zullen vergelijkbare eisen gelden.
Antoni