Mijn werkgever heeft zonder iets te zeggen mijn contract verlengd, hoe verder?

Mijn tijdelijk contract(1 jaar) is vorige week verlopen, echter heb ik hier niks over gehoord gekregen, zelf had ik ook niet door dat het al was verlopen, vandaar dat ik vandaag mijn werkgever heb ge-appt, over dat mijn contract verlopen was, die zij hierop dat deze al door haar/hem verlengd is. Maar zelf wilde ik graag stoppen. Ik weet dat ik nu recht heb op een aanzegvergoeding aangezien hij/ze niks heeft laten weten, maar aangezien mijn contract dus verlengd is zonder dat ik het wist of er mee in stemde, moet ik me nu dan nog aan een uitwerkperiode houden? Of kan ik per direct stoppen? (Ik heb sinds het verlopen van mijn contract al wel gewerkt)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat kan toch niet zomaar zonder jouw handtekening?
ronron1212
4 jaar geleden
Dat kan wel dan wordt het stilzwijgend verlengd daarvoor hoeft niets teworden getekend

Antwoorden (1)

Je werkgever mag in principe, zonder overleg, je contract verlengen.
Dit noemen ze stilzwijgende verlenging.

Stilzwijgende verlenging van een arbeidscontract?
In Nederland werken veel werknemers nog op tijdelijke basis. Dit houdt in dat ze een contract voor bepaalde tijd krijgen. Deze contracten hebben naast een aanvangsdatum ook een einddatum. Dit houdt in dat de werkgever en werknemer over de vastgelegde periode een arbeidsrelatie met elkaar hebben. Na het verstrijken van de einddatum van het contract is de periode van de tewerkstelling van de werknemer normaal gesproken afgelopen. Wanneer de werknemer echter door blijft werken en er verder niets is afgesproken over het al dan niet verlengen van het tijdelijke contract, is er sprake van een stilzwijgende verlenging. De werkgever moet hier echter geen bezwaren over hebben benoemd. Er kan dus alleen een stilzwijgende verlenging zijn als er geen bezwaren worden genoemd en de werkgever de verlening niet tegenspreekt.

Wanneer vindt stilzwijgende verlening van een arbeidscontract plaats?
Stilzwijgende verlening van een arbeidscontract kan in de praktijk plaatsvinden wanneer de werkgever en de werknemer zijn vergeten wanneer het tijdelijk contract is afgelopen en de werknemer blijft doorwerken. Een ander voorbeeld waarin stilzwijgende verlening van een arbeidscontract kan plaatsvinden is wanneer de partijen daadwerkelijk weten dat het contract afloopt maar toch niets regelen. Als de werknemer dan toch mag blijven doorwerken bij de werkgever dan is dit eveneens stilzwijgend.

In dit geval moet je je dan vooralsnog aan de uitwerkperiode houden.