Heb ik een opzegtermijn?

Ik heb dit weekend tegen mijn baas gezegd dat ik ontslag wil nemen. Ik heb geen contract bij dit werk, maar ze verwacht wel dat ik tot eind februari doorwerk.
Kan ik dit weigeren? Aangezien ik geen contract heb. Ik heb wel gezegd dat ik nog een maandje door wil, maar zeker niet 1,5 maand. Ik heb de afgelopen 6 maanden gewerkt op zaterdagen (8 uur per week)

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2K
TurfGraver
4 jaar geleden
Ja. Ook zonder contact heb je plichten en rechten, dus ook een opzegtermijn.
TurfGraver
4 jaar geleden
Net als bij je vorige baan....
https://www.startpagina.nl/v/werk-onderwijs/vraag/673067/zomaar-ontslag-nemen-contract/

Antwoorden (2)

Je zegt dat je geen contract hebt. Maar als je voor iemand werkt, dan zal er altijd een contract zijn. Als er niets op schrift is gesteld, dan gaat de werkgever ervan uit dat het een mondeling overeenkomst betreft.
En vervolgens geldt er een wettelijke opzegtermijn. Deze opzegtermijn is afhankelijk van de duur van jouw dienstverband, maar is minstens gelijk aan een kalendermaand. Dit betekent dat je minstens een kalendermaand, voor de datum waarop je je contract wilt beëindigen (schriftelijk) je ontslag moet indienen. Dus wil je bijvoorbeeld je contract op 1 maart laten beëindigen, moet je je ontslag voor 1 februari indienen. Een langere opzegtermijn moet in je contract zijn vastgelegd.
Maar in jouw geval gaat jouw werkgeefster uit van de wettelijke opzegtermijn. Je dient in de kalendermaand januari je ontslag in en deze kan dus pas aan het eind van de volgende kalendermaand (februari) ingaan.
4 jaar geleden
Ja, je hebt een opzegtermijn. Die is een maand einde maand. Je werkgever kan je daar aan houden. Nu opzeggen, is eind februari wegkunnen. Dat volgt uit de wet. Dat je geen arbeidsovereenkomst op papier hebt, doet daar niets aan af.

Alleen met wederzijds goedvinden kun je op elke afgesproken eerdere datum weg.

Maar kennelijk wil je werkgever je houden aan de wettelijke opzegtermijn en dat recht heeft hij.
Computoon