Kun je na het behalen van een diploma van de opleiding MBO Bedrijfsadministratie niveau 4 werken?

In 2018 heb ik mijn diploma behaald voor de opleiding MBO Bedrijfsadministratie niveau 4. Na het behalen van mijn diploma wilde ik graag gaan werken en had ik geen zin om door te studeren na het hbo en daar nog eens 4 jaar door te leren. Ik lees echter regelmatig dat de administratieve beroepen in de toekomst zullen verdwijnen (digitalisering) en je steeds gepusht wordt om door te studeren naar het hbo. Er wordt ook vaak op je neergekeken als je 'maar' mbo gedaan hebt. Zelf hoef ik helemaal geen hoge functie met een topsalaris. Gelukkig heb ik (voorlopig) een fijne baan bij de gemeente als administratief medewerker. Daar heb ik momenteel een tijdelijk contract en ik hoop dit jaar een vast contract te krijgen. Mijn vraag is: Is een diploma van de opleiding MBO Bedrijfsadministratie niveau 4 voldoende om te kunnen werken en moet ik me echt druk maken om werkloos te worden vanwege de digitalisering? Ik sta er best voor open om een cursus en/of een deeltijdopleiding te volgen om door te groeien en/of bij te blijven, maar is alleen een mbo-diploma zo erg?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Nee, alleen een mbo-diploma is "niet erg". Maar de automatisering/digitalisering heeft al hard toegeslagen op financieel-administratief gebied en je weet het, stilstand is achteruitgang en niets doen is geen optie. Je moet "voor blijven" dat je overbodig wordt en geen afwachtende houding aannemen.

Misschien is het halen van een associate degree wat voor je? (Een korte opleiding op hbo-niveau?) Of juist: je specialiseren in een specifiek onderdeel van financiële administratie?
Computoon
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
In de avond uren pd, mba en spd halen.
Computoon
4 jaar geleden
Die heb ik lang geleden toevallig allemaal gedaan, in de avonduren. Maar vraagsteller heeft al mbo. En spd is een volledige hbo-opleiding die je naast je werk kunt doen. Ik heb de indruk dat vraagsteller iets "korters" zoekt. Dan kan vraaagsteller op zoek gaan naar korte opleiding in de controlling- of accountancyhoek. Of verder gaan op een hoger niveau in de administratie op overheidsgebied. Of instromen bij de Belastingdienst en daar intern verder opgeleid worden. Of juist verbreden en de richting uit gaan van salarisadministratie, te beginnen met het Praktijkdiploma Loonadministratie (PDL). Is binnen een jaar te halen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden!