Is er genoeg baanperspectief met een scheikunde master?

Ik doe nu een scheikunde master (energy and sustainability) en heb al een hbo diploma. Heb burnout gehad en overweeg te gaan werken ipv studeren. Ik zou graag in het lab willen werken en niet in de leiding. Heb niet zozeer interesse in analytische chemie, eerder fysisch/organisch/groene chemie. Zou het fijn vinden als iemand meer weet, want studeren is zwaar op dit moment.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Met een scheikunde master zijn er tal van mogelijkheden. Een kleine greep van wat er mogelijk is of binnen welke sectoren je kan zoeken (met een * is dat het ook kan afhangen welke richting binnen de chemie je kiest)
- petrochemische industrie*. Dit kan zowel vanuit een organische specialisatie als een proces technologische hoek.
- een laboratorium. Geen * hier aangegeven want er zijn veel projectmanagement taken die geen analytische achtergrond nodig hebben.
- pharmaceutische industrie. Ook weer geen * alhoewel een organisch chemicus of een analytisch chemicus hier vaak wel een pre hebben.
- milieuspecialist. Diepgaand begrip van chemische processen is heel handig. Biochemie ook zeker. Er zijn ook vakken als milieu te volgen tijdens de opleiding.
- leraar op middelbaar of voortgezet onderwijs. Chronisch tekort op het moment en de komende jaren is er geen vooruitzicht dat dit tekort opgelost wordt.
- promoveren. Dus het behalen van een PhD graad (het vroegere Dr.)

Wat je ook zeker niet moet uitvlakken, is dat je met een master graad ook een bepaald denkvermogen / doorzettingsvermogen hebt laten zien. Alleen met dat kan je al op talloze vacatures solliciteren, zeker vlak na het behalen.

Ik kan je alleen maar mee geven dat werken in veel opzichten zwaarder is dan studeren. Zeker als je net werkt zullen mensen verwachten dat je je vol op inzet. Zeker in een bedrijf. Vanuit mijzelf zou ik je aan raden om de master af te maken. Die graad, daar profiteer je de rest van je leven van.