Moet een vrije werkdag 24 uur zijn?

Dit is een vraag voor mijn vader. Hij werkt heel erg veel en er zijn dagen dat hij rond 9 uur 's avonds thuis is en dan de volgende dag om 8 uur 's avonds weer moet beginnen. Als hij de ochtend en de middag vrij heeft ziet zijn werkgever dat als een vrije dag.

Ik vind dat niet kloppen, want in principe moet hij gewoon die dag werken dus dan is het toch geen vrije dag? Het zijn piket diensten die hij draait. Dus hij word gebeld als hij nodig is en moet dus altijd beschikbaar zijn tijdens de dienst.

Mijn vraag is dus;
Als hij dezelfde avond nog moet werken kan het dan gezien worden als een vrije dag? En is dit überhaupt toegestaan?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Een "gewone" vrije dag (een verlofdag, die van het vakantiesaldo af gaat) is een dag van 24 uur. Maar daar gaat het hier volgens mij niet om.

Het gaat om de verplichte rusturen na een werkdag. Dat moeten er (normaal gesproken) minstens 11 zijn. Als je om 21.00 uur stopt met werken en om 08.00 uur moet beginnen, zijn er dat geen 11.
De regels (er zijn uitzonderingen voor bepaalde beroepsgroepen):

"Wettelijk recht op rust

Voor de rust na uw werktijd gelden de volgende regels:

Na een werkdag mag u minimaal 11 aaneengesloten uren niet werken.
De rustperiode van 11 uur mag eens in de 7 dagen ingekort worden tot minimaal 8 uur. Maar dit mag alleen als het nodig is voor het werk.
Standaard is er een wekelijkse rust van 36 uur aaneengesloten in elke periode van 7 maal 24 uur.
De wekelijkse rust mag u ook over 14 dagen verspreiden. In dat geval moet er in elke periode van 14 maal 24 uur 72 uur rust zitten. Deze 72 uur rust hoeft u niet aaneengesloten te nemen. U kunt deze rust delen in 2 periodes van tenminste 32 uur."
.
Correctie: van 21.00 tot 08.00 zijn er NET 11 dus net binnen de grens van wat mag.
Toegevoegd op 26 december 2019 10:49: bron
Computoon
4 jaar geleden
jc54
4 jaar geleden
Van 21.00 tot 08.00 zijn precies 11 uren.........
Computoon
4 jaar geleden
Ja, kwam er net achter na nog eens natellen... :-)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heel erg bedankt voor de informatie. Het ging mij vooral erom dat als hij een vrije dag heeft en hij dan op die vrije dag om 8 uur weer moet beginnen dat niet echt voelt als een vrije dag. Heb mijn vraag verkeerd geformuleerd denk ik. Maar heel erg bedankt. Hier kunnen we wel wat mee.
Vandaag een middagdienst en morgen een avonddienst is toegestaan. Omdat morgen de ochtend en de middag niet gewekt wordt, is dat nog geen vrije dag, immers de avonddienst wordt dan ingevuld. Het is a.h.w. een verschoven dienst.
4 jaar geleden
Computoon
4 jaar geleden
Ik denk dat de onduidelijkheid ontstaat omdat niet precies duidelijk is wat je onder een 'vrije dag' verstaat. Bedoel je daarmee een dag die van het vakantiedagentegoed wordt afgeschreven (een verlofdag ofwel snipperdag ofwel vakantiedag)?
Of een bepaalde tijd die overdag niet gewerkt wordt als gevolg van verschoven uren?
Dat is toch wat anders. Als je het eerste bedoelt, dan heeft naar mijn mening de werkgever ongelijk. Een 'vrije dag' duurt net zo lang duurt als een 'gewerkte dag'. Dus als een werkdag normaal 8 uur duurt en gevolgd wordt door 16 uur rust (want: 8 + 16 is 24) dan duurt een niet-gewerkte werkdag natuurlijk ook 8 uur en wordt die ook gevolgd door 16 uur rust. (Even de bijzondere regels over rusttijden buiten beschouwing gelaten).
Computoon
4 jaar geleden
Deze reactie was bestemd als mijn reactie op de reactie van vraagsteller Kitten op mijn antwoord. (Is het nog te volgen :-) ? ) De reactie dus die begint met 'Heel erg bedankt voor de informatie.' Maar door mijn onoplettendheid staat hij nu als reactie op jouw antwoord. Foutje!
Er zijn een aantal aspecten hierin:
- Als hij piketdiensten draait zoals je zegt, dan is hij oproepbaar. Maar als je dan een vrije dag neemt, ben je die dag niet oproepbaar (de hele dag niet).
- Als het geen piketdiensten zijn maar ploegendiensten, dan is het zo dat je op enig moment van de middagploeg naar de nacht gaat, dat is zoals je het net omschreef. Daar zit dus geen vrije dag tussen als hij de volgende dag aan het werk gaat.
Als hij een vrije dag neemt, dan heeft hij volgens zijn rooster een dag vrij. Er moet dus een rooster zijn waarop staat dat hij zou moeten werken, en die dienst die hij dan heeft komt te vervallen voor een vrije dag.
Als een werkgever het anders doet, dan klopt dat niet en zou ik dat eerst proberen te bespreken met de werkgever, en als dat niet lukt dan maar naar het juridisch loket om met die ondersteuning alsnog je gelijk te krijgen.