Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe schrijf je een motivatiebrief?

en wat zijn de verschillen tussen een motivatie- en sollicitatiebrief?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In een sollicitatiebrief is een brief waarbij je kenbaar maakt dat je in een positie geinteresseerd bent. De insteek is hierbij 'Waarom zou het bedrijf mij willen'; 'Welke punten kan ik aandragen om hun te motiveren mij aan te nemen'.

Een motivatie brief geeft ook aan dat je een bepaalde positie wil maar heeft de insteek 'Waarom wil ik die baan'; 'Wat motiveert mij om deze positie te ambieren'
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De nadruk ligt bij deze brief op de motivatie en niet op de vorm van solliciteren.

1) Inleiding: waarom schrijf je deze brief

2) Je motivatie: - je koppelt dit naar je (werk) ervaringen

3) Je geeft een samenvatting en benadrukt de belangrijke punten

4) Je sluit bemoedigend af en hoopt op een positieve reactie
(Lees meer...)
13 jaar geleden
http://www.leerwiki.nl/Hoe_schrijf_ik_een_goede_motivatiebrief

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/communiceren/schriftelijk/modellen/motivatiebrief
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe zijn er niet heel veel verschillen. In de basis is het namelijk ook gewenst dat je motiveert waarom je voor een bepaalde functie solliciteert. Het is dus naam voor hetzelfde, alleen zijn sommige mensen van mening dat een motivatiebrief beter de lading dekt.
De laatste tijd zie je steeds vaker dat gevraagd wordt een motivatiebrief te schrijven, daarmee wil een bedrijf vooral aangeven dat het belangrijk gevonden wordt dat je je motivatie goed weergeeft.
Het is dus een andere naam voor hetzelfde.

Tips voor een brief kun je vinden op de site van Intermediair, zie ook bron.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een sollicitatiebrief stuur je zelf en een motivatiebrief ontvang je. Dus een motivatiebrief, als het om jezelf gaat, ontvang je om jouw te motiveren. Als je de brief zelf schrijft is dat om een ander te motiveren. Solliciteren bij die zelfde persoon lijkt mij niet normaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding