Als biologisch medisch analist werk je op een ziekenhuislaboratorium. Dat kan zijn medische microbiologie of klinische chemie. Als BBL-variant zou dat betekenen, dat een ziekenhuislaboratorium jou laat werken zonder dat je al een beetje gespecialiseerd bent in het medische onderzoek. Dat is de belangrijkste reden, dat er géén BBL-variant is in die richting.
Voor een informatieve link (MBO) zie eerste link.
BBL-opleidingen zijn mogelijk in een groot aantal specialisaties, maar juist niet in het echte laboratoriumwerk. Zie hiervoor de tweede link. Deze geeft een overzicht met algemene informatie BBL, de mogelijke BBL-opleidingen en de mogelijke opleiders.