Mag een werkgever in een sollicitatiegesprek vragen of de sollicitant een partner heeft?

Tijdens een van mijn sollicitaties is er naar gevraagd en werd de vervolgvraag gesteld of mijn partner er content mee zou zijn als ik naar het buitenland gestuurd zou worden.
Op internet lees ik dat enkel vragen mogen gesteld worden die relevant zijn voor de functie en niet over het privéleven. Echter kan het privéleven relevant zijn voor de functie, zoals in dit geval. Kent iemand de regelgeving voor dit specifieke voorbeeld?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Werkgever mag bijvoorbeeld niet rechtstreeks naar je gezondheid vragen, maar proberen via omwegen als 'sport je veel?' 'wat doe je aan sport' er toch achter te komen hoe je lichamelijke gesteldheid is.
crispy
4 jaar geleden
Het is niet alleen het belang van de werkgever, het is ook het belang van de sollicitant om zich te realiseren wat er allemaal komt kijken en wat de belasting voor het gezin zou zijn.
MarBet
4 jaar geleden
Wat de regels zijn weet ik niet precies. Werkgever had ook kunnen zeggen dat onderdeel van de functie is dat je naar het buitenland wordt gestuurd en kunnen vragen of dat een probleem was. Dan krijgt de werkgever ook de informatie die hij nodig heeft zonder naar priveleven te vragen.
paulus811
4 jaar geleden
Niet alles hoeft juridisch dichtgetimmerd te worden. Als je op een dergelijke vraag niet wil antwoorden, doe je dat niet. Als werkgever wil je de persoon tegenover je beter leren kennen, daar hoort tot op zekere hoogte ook je privé-leven bij.

Antwoorden (2)

De Algemene Wet Gelijke Behandeling verbiedt "onderscheid maken" maar "het in deze wet neergelegde verbod van onderscheid geldt niet ten aanzien van indirect onderscheid indien dat onderscheid objectief gerechtvaardigd wordt door een legitiem doel en de middelen voor het bereiken van dat doel passend en noodzakelijk zijn."

Die wet geldt uiteraard niet alleen voor sollicitaties maar is algemeen.
In deze wet staat natuurlijk niet in detail wat wel en niet gevraagd mag worden.

Veel bedrijven hanteren de NVP Sollicitatiecode. "Over sollicitatiegesprekken zegt de code dat een recruiter alleen vragen mag stellen ‘over aspecten die voor de functie en/of voor de functievervulling relevant zijn, zoals vakbekwaamheid (opleiding, kennis en ervaring)."
Ook in die code staat uiteraard niet voor elke situatie omschreven wat wel en niet gevraagd mag worden. Er komt ook wat gezond verstand aan te pas. De vraag of iemand een partner heeft, is in de meeste gevallen irrelevant maar voor een functie in het buitenland kan dat heel anders liggen. Stel dat bij de functie hoort dat je 5 jaar lang uitgezonden wordt naar Amerika. Dan is het toch van belang dat een eventuele partner mee wil.
Toegevoegd op 20 juli 2019 20:48: tekst
Computoon
4 jaar geleden
Het is enkel van belang of jij er content mee bent als je naar het buitenland word gestuurd. Of je partner er content mee zou zijn als jij naar het buitenland gestuurd zou worden is een persoonlijke aangelegenheid en voor de functie niet van belang en hoort dus niet gesteld te worden.

(Ik vind de vraag wel begrijpelijk, maar kan anders geformuleerd worden.)