Kun je Nederlands lesgeven in Duitsland?

Ik zou graag in Duitsland Nederlands willen geven, omdat ik tweetalig ben opgevoed. Mijn moeder is Duits en mijn vader Nederlands. Alleen ging ik altijd in Nederland naar school. Moet je dan studeren in Duitsland? Of moet ik op een Duitse school gezeten hebben, om in Duitsland les te geven?

4 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (1)

Allereerst is het belangrijk om te weten welk diploma je hebt behaald in Nederland.
Heb je bijvoorbeeld Nederlands gestudeerd of de pabo afgerond?
Met dit diploma moet je een verklaring van onderwijsbevoegdheid aanvragen bij DUO.
In deze verklaring staat (mogelijkheid tot opgesteld in het Nederlands en Engels, niet in het Duits) in welke vakken en op welke scholen je dan les mag geven in Duitsland.
Met deze verklaring kun je dan in Duitsland een onderwijsbevoegdheid aanvragen.
De verklaring is gratis. Bij de aanvraag moet je ook een kopie meesturen van het diploma dat je in Nederland hebt behaald.

De vraag naar docenten in Duitsland (die Nederlands geven) is groot.
Vooral in de grensgebieden kiezen veel kinderen voor het vak Nederlands.
Op sommige scholen kun je het vak kiezen, op andere scholen kun je Nederlands kiezen na schooltijd. Het is dus geen verplicht vak, zoals Duits in Nederland wel is.

Per deelstaat zijn er trouwens wel verschillen in het onderwijs.

Succes. Bronnen volgen.
https://www.wereldschool.nl/onderwijs-in-duitsland/
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/onderwijs-en-internationalisering/vraag-en-antwoord/hoe-laat-ik-mijn-nederlandse-diploma-voor-het-buitenland-waarderen-of-erkennen
Verklaring van onderwijsbevoegdheid nodig naast diploma is het betreffende kopje.
Toegevoegd op 17 juni 2019 18:16: tekst