Een nieuw contract bij werkgever die de oude vervangt hoe zit dat?

Ik kreeg vandaag over de post een nieuw vervangend contract, ik heb al een vast contract.
Nu staat daar opeens in dat ik een VOG moet aanvragen. Klote voor mij want die krijg ik niet, ik heb vorig jaar doordat ik steeds maar bedreigd werd door iemand die persoon geslagen en deze heeft aangifte gedaan en het is bij de rechter beland, Ik kreeg een voorwaardelijke straf en een contact verbod. Nu staat dus ook in dat contract als ik geen VOG krijg er automatisch ontslag word aangevraagd.
Ben ik verplicht dit contract te ondertekenen? En zo ja kunnen me dan nu opeens omdat zij de regels hebben veranderd mij ontslaan na drie jaar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.7K
Antoni
4 jaar geleden
Wie dan leeft, dan zorgt, zou ik willen zeggen! Niemand die een delict heeft gepleegd, weet van tevoren of hij of zij een VOG krijgt. Of men een VOG krijgt, is afhankelijk van de relatie tussen het delict en het werk dat men gaat doen. De kans is groot dat als men een financieel delict heeft gepleegd men niet kan gaan werken als accountant, maar ook dan is de zwaarte van het delict nog van belang. Een voorwaardelijke straf en een contactverbod is een relatief lage straf, dus je hebt best nog kans dat je de VOG krijgt.
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.bvdv.nl/verklaring-omtrent-gedrag-vog-ontslag/ Strafrechtelijk verleden reden voor ontslag?
Stel dat de VOG geweigerd wordt, is dat dan een reden voor ontslag van de werknemer? Nee, zeker niet in alle gevallen. De werknemer die weet of had moeten weten dat zijn strafrechtelijke verleden hem ongeschikt maakt voor de functie, heeft volgens de Hoge Raad een informatieplicht tijdens de sollicitatie. Heeft hij dat niet uit eigen beweging verteld, dan kan dat reden voor een ontslag of ontbinding zijn. Maar daar mag de werkgever niet te snel vanuit gaan, zeker niet als er geen gerichte vragen zijn gesteld tijdens de sollicitatie. Als de werkgever kan aantonen dat de werknemer zonder VOG het werk niet kan uitvoeren, dan is een ontslag ook mogelijk. In andere gevallen zitten partijen aan elkaar vast.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zo zie je maar een vast contract of welk contract dan ook stelt niets voor en is altijd in het voordeel van de contract-opsteller. Misschien komt er een reorganisatie aan en willen ze mensen kwijt zonder teveel gezeur en kosten, komt heel vaak voor.

Antwoorden (1)

Ook zittende werknemers kan gevraagd worden een VOG te overleggen.
Tijden veranderen, regels veranderen.
Natuurlijk weet ik niet welk werk je doet, maar ik kan me voorstellen dat een bedrijf dit nu wel eist.
Voorbeeld: Een schoonmaakbedrijf gespecialiseerd in kantoren gaat nu ook scholen schoonmaken. Hierdoor kom je in contact met kinderen. Een VOG is dan verplicht.
Dat dit vaker gebeurt, kun je in de link zien:

https://www.laurentiusziekenhuisroermond.nl/over-laurentius/actueel/verklaring-omtrent-gedrag-nieuw-en-bestaand-personeel

Ik ben bang dat je om de tafel komt te zitten met personeelszaken.

Succes.