Hoeveel kun je onderhandelen bij een arbeidsvoorwaarden gesprek?

Een werkgever heeft mij graag in dienst.
Het gaat dus niet om een reactie op een vacature door mij, men heeft mij gevraagd of ik voor hen wil gaan werken.
In principe lijkt mij dat wel iets, echter wil ik daar wel iets voor terug hebben.
Stel men biedt mij 16 euro bruto per uur aan, mag/kan ik hier een ander voorstel op doen?
Mag je bijvoorbeeld vragen om een eigen parkeerplek in de garage?

Het wordt mijn eerste arbeidsvoorwaarden gesprek en wil niet zomaar de werkgever afkraken, vandaar dat ik graag wil weten hoever ik kan gaan.
Verder ben ik pas 21 jaar en zal men dus veel inspelen op mijn leeftijd als ik het over het salaris ga hebben.
Werkervaring is er wel, heb al maanden lange training gehad en ervaring op de werkvloer zelf.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
paulus811
5 jaar geleden
Je mag vragen wat je wil, maar maak het niet te bont. Zoals je zelf al schrijft ben je 'pas' 21 en is een baan met goede carrierekansen en leermogelijkheden veel belangrijker dan een paar euro extra per maand. Maar gevraagd worden is wel een goed uitgangspunt voor onderhandelingen, dus bekijk wat je belangrijk en redelijk vind en focus daarop. Is een plek in de garage belangrijk, dan gebruik je dat maar overvraag niet. En als het een overheidsinstelling is, zullen de salarissen vast liggen in cao's en schalen. Daarnaast zal men jou ook niet overbetalen om geen scheve gezichten van het huidige personeel te krijgen, die willen ze immers ook niet kwijt.
tinus1969
5 jaar geleden
Er is geen vast antwoord op je vraag, want je moet een inschatting kunnen doen wat bij jouw aanstaande werkgever/sector ruwweg normaal en haalbaar is.
Zoiets als een 'eigen parkeerplek' is bij sommige werkgevers normaal, bij veel werkgevers alleen iets voor de directie, en bij andere werkgevers bestaat het gewoon niet (mijn werkgever doet daar bv niet aan).
Utrecht
5 jaar geleden
Zorg er eerst voor dat ze je echt willen hebben voordat je over salaris en andere arbeidsvoorwaarden gaat praten. Dus laat ze je eerst de baan aanbieden voor je over de voorwaarden gaat onderhandelen.
Probeer indicatie te krijgen wat anderen in vergelijkbare functies en vergelijkbare achtergrond verdienen: tenzij je een heel specialistische opleiding hebt gedaan is 21 jaar met een paar maanden training en 'ervaring" weinig indrukwekkend.
Overvraag dus ook niet en vraag zaken die relevant voor jouw zijn: laat ze eerst het complete plaatje schetsen voordat je een salaris vastlegt: voor een goede pensioenregeling, mogelijkheid tot thuiswerken, laptop/iphone van de zaak, opleidingen, groep/promotiemogelijkheden, etc, kan je wat salaris "opofferen".
Met een verzoek tot een eigen parkeerplaats in de kelder maak je je waarschijnlijk onsterfelijk. Áls bedrijven tegenwoordig nog reserveerde parkeerplaatsen hebben is dat alleen voor de directie.
tinus1969
5 jaar geleden
@Utrecht; De enige plek waar ik nog (min of meer) vaste parkeerplaatsen zie, is bij zorginstellingen. Die zijn dan niet voor de directie, maar voor de pechvogels die nachtdienst hebben, of calamiteiten/oproepdiensten. Die kunnen dan veilig en snel vlakbij de ingang staan.

Antwoorden (1)

21 Jaar en maandenlange ervaring en training, dat is niet veel als je in mijn tak van werk kijkt. Daar gaat het om jarenlang ervaring en training. Maar goed, ik wet niet in welke tak van sport jij je werk hebt. Bij een eerste gesprek gaat het vooral om kennismaking, je visie op het bedrijf en je toekomstperspectief. Je kunt natuurlijk wel al je huiswerk doen en kijken wat het minimumloon is in jouw functie. Verder is het afwachten wat jouw nieuwe werkgever (ook aan secundaire) arbeidsvoorwaarden te bieden heeft. Bij een volgend gesprek zou je kunnen gaan onderhandelen.