als een restaurant verkocht word,hoe zit het dan met de rechten van het personeel?

het restaurant word verkocht, er zijn mensen met een vast contract en met tijdelijke contracten,
de eigenaar stopt er mee op een totaal onverwacht moment, de eigenaar zegt dat het personeel allemaal kan worden overgenomen (eventueel) door de nieuwe eigenaar, maar uit de advertentie blijkt dat dit geen must is,
kan dit zomaar en worden contracten hierbij opengebroken?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K
crispy
5 jaar geleden
Je mag een aantal dingen niet doen met een bedrijf, een daarvan is 'zomaar stoppen' want je zult aan al je verplichtingen moeten voldoen, o.a. de arbeidscontracten met het personeel.
Dan is de verkoop van een bedrijf altijd inclusief de rechten en plichten van die onderneming, en daar horen de verplichtingen t.a.v. het personeel bij. Oftewel: als personeel behoor je (arbeidsrechtelijk) niets te merken van de overname van het bedrijf.

Antwoorden (1)

Als het restaurant/bedrijf als 1 geheel wordt verkocht zonder dat het bedrijf failliet is gegaan zijn de rechten gunstig voor het personee. De overnemende moet het personeel dan overnemen:

https://ondernemersplein.kvk.nl/personeel-overnemen-bij-bedrijfsovername/
U moet het personeel overnemen
Het overnemen van personeel bij bedrijfsovername is geen keuze. Dit moet volgens de wet. Het personeel houdt al zijn rechten en plichten. Dit geldt voor zowel de primaire als de secundaire arbeidsvoorwaarden. U mag dus geen personeel ontslaan. En u mag ook niets wijzigen in hun arbeidsovereenkomsten of in de bestaande cao.
---
Faillissement is een uitzondering: (zelfde bron)

Uitzonderingen bij personeel overnemen
Neemt u een bedrijf over dat failliet is gegaan? Veranderen de werkzaamheden van het bedrijf ingrijpend? Of gaat het om een aandelenoverdracht? Dan bepaalt u zelf of en welke personeelsleden u overneemt.

Voor zieke werknemers gelden geen uitzonderingen
Ook ziek personeel moet u overnemen. Inclusief alle verplichtingen. Dat betekent dat:

u hun loon moet doorbetalen tijdens de ziekteperiode.
u het risico op loonsancties overneemt van de vorige werkgever. Bij een loonsanctie moet u het loon bij ziekte langer doorbetalen. UWV legt een loonsanctie op als een werkgever zijn re-integratieverplichtingen uit de Wet verbetering poortwachter niet nakomt.
u eigenrisicodrager wordt voor de WGA en de Ziektewet als de vorige werkgever dat ook was. Dit betekent dat u de uitkeringen en de kosten van de re-integratie zelf moet betalen.
---
Er is natuurlijk wel altijd wat mogelijk voor de verkoper/overnemer:

https://sophista.nl/nl/koop-bedrijf/het-overname-proces/bedrijfsovername-met-of-zonder-personeel/
Alternatieve mogelijkheden
Personeel wordt dus goed beschermd door de wetgeving in de situatie van een bedrijfsovername. Betekent dit dat er voor een potentiële koper dan geen enkele mogelijkheid is om een personeelsreductie door te voeren en op deze manier de beoogde synergievoordelen te behalen? Nee, er zijn natuurlijk mogelijkheden.

De potentiële koper kan met de verkoper specifieke afspraken maken over de overname van het personeel. Indien een deel van het personeel geen onderdeel dient uit te maken van de bedrijfsovername, dan kan de huidige werkgever proberen een regeling te treffen met de medewerker(s). Dit zal te allen tijde maatwerk zijn en het is dan ook van belang dat partijen zich hierbij laten begeleiden door een gespecialiseerd arbeidsjurist.
-zie reacties
Toegevoegd op 03 maart 2019 19:40: tekst
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Mochten er toch ontslagen vallen kijk dan hier.
http://www.advocaatvoorbedrijfsovername.nl/ontslagen-na-bedrijfsovername
teusvh
5 jaar geleden
Over aandelenoverdacht: als je een BV overneemt verandert er niets voor het personeel. Die zijn immers in dienst bij de BV. Vervolgens kan de nieuwe eigenaar wel besluiten te gaan inkrimpen of reorganiseren of zo,maar daarbij gelden dezelde regelsals voor andere bedrijven.
De verkoper van de BV kan natuurlijk ook zijn zaak / bedrijfsmiddelen verkopen zonder personeel. Maar dan moet hij een ontslagvergunning hebben als ware het een bedrijfsbeeindiging.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ goed antwoord, maar let wel op de activa-passiva constructie.
LeonardN
5 jaar geleden
Inderdaad. Antwoord is nu wel helemaal vol geschreven (2486/2500 tekens.) Dus zal de link hier dan maar geven: http://www.wetrecht.nl/bedrijfsovername-en-medewerkers/
====
Een bedrijfsovername/fusie (ook wel ‘activa-passiva’-transactie genoemd), waarbij enkel de inhoud van de onderneming wordt overgenomen (bijvoorbeeld de overname van machines, het klantenbestand, de handelsnaam en de voorraden). Bij een bedrijfsovername van een eenmanszaak of vof is altijd sprake van een bedrijfsfusie. Een dergelijke bedrijfsovername kan vaak worden aangemerkt als overgang van onderneming.
....
Het moge duidelijk zijn dat werknemers bij een bedrijfsovername zonder faillissement het meeste risico lopen bij een ‘enkele’ bedrijfsovername (optie 2), dus een activa-passiva-transactie. Wordt die immers niet gekwalificeerd als ‘overgang van onderneming’, dan hoeven de werknemers niet mee te worden overgenomen.
==== De site geeft meer uitleg over wanneer dit wel of niet kan gelden.