Werken bij de Marechaussee betekent dat je naast politieagent ook militair bent.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@ronron1212, kort samengevat klopt het wel ongeveer. Het belangrijkste verschil is organisatorisch
De marechaussee is een politie eenheid met een militaire status. De politie is een civiele organisatie. Zij bewaart de openbare orde en vormt de opsporingsdienst voor het Openbaar Ministerie.
Bij de politie blijf je burger bij de marechaussee ben je ook militair.
De Koninklijke marechaussee is sedert 25 maart 1998 het vierde krijgsmachtonderdeel. Zij heeft specifieke taken zoals het onderhouden van de grenzen op luchthavens en bij scheepvaartverkeer. De Marechaussee kan taken verrichten in het buitenland, de politie niet.
Bij de Koninklijke marechaussee is er ook scheiding tussen gezag en beheer. Het beheer berust bij de Minister van Defensie, en het gezag wordt uitgevoerd door de gezagsdrager die verantwoordelijk is voor de betreffende taak. Vreemdelingen en beveiligingstaken b.v. worden uitgevoerd voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
ronron1212
5 jaar geleden
Is me allemaal bekend heb nog al wat bekende bij die onderdelen maar de kern van de vraag wat is het verschil. Dat is dat je bij het ene onderdeel ook nog eens militair bent.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ronron, omdat de vraag was naar het verschil tussen De Politie en De Marechaussee (de organisaties) en niet het verschil tussen een politieagent en een marechaussee (die je kort en krachtig hebt beantwoord) ben ik er wat uitgebreider op ingegaan. Dus geen aanval op jouw antwoord.
Inderdaad de minnen vind ik niet terecht, de drie plussen bij Sannetim trouwens ook niet De taken en de verdeling zijn wel een tikkeltje anders.
Politie: deze voert politietaken uit op straat(BV veiligheid)
Marechaussee: militaire politie, deze voert politietaken uit mbt de staat/defensie. Regionaal, nationaal en tijdens missies.(BV veiligheid)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Plus ik snap de min (nog) niet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
--- Politie: deze voert politietaken uit op straat(BV veiligheid)
Marechaussee: militaire politie, deze voert politietaken uit mbt de staat/defensie -- De min is niet van mij, maar de werkelijkheid is een ietsje anders. De politie bv heeft veel specialistische taken. Zij bestrijdt zware en georganiseerde criminaliteit, bestrijdt de misdaden die betrekking hebben op het verschijnsel kinderporno, milieucriminaliteit, terrorisme en high tech crime. De handhaving openbare orde op straat is voor de politie haast een bijzaak geworden.
https://www.defensie.nl/organisatie/marechaussee/taken
In Nederland zijn er niet veel fundamentele verschillen tussen de taken van de Nederlandse politie en de Koninklijke Marechaussee.De KMar wordt eerder ingezet voor beveiliging en bewaking dan voor ordehandhaving. Als het laatste het geval is moet de openbare orde en veiligheid wel erg uit de hand gelopen zijn. organisatorisch.
De verschillen zijn vooral organisatorisch.
De politie is een civiele organisatie. Zij bewaart de openbare orde en vormt de opsporingsdienst voor het Openbaar Ministerie. Het KMar is een politieorganisatie met militaire status.
Bij de politie blijf je burger. Een marechaussee is een politieagent die ook militair is.
De KMar heeft behalve politietaken nog een aantal sub-taken. Het beveiligen en bewaken van de Koninklijke familie, het beveiligen en bewaken van ambassades en van diplomaten en ambassadeurs.
Het onderdeel CKMar (het Commando Koninklijke Marechaussee) kan in het buitenland ingezet worden voor andere taken dan politietaken.
Elk lid van de Koninklijke Marechaussee kan uitgezonden worden, onafhankelijk van de functie, en treedtdan op als militaire politie voor de Nederlandse militairen.
Een belangrijk organisatorisch verschil is dat de militaire politieagent verplicht is om te gaan, Nederlandse politiefunctionarissen gaan op basis van vrijwilligheid en hebben het recht te weigeren.
Bij de Koninklijke Marechaussee is er ook scheiding tussen gezag en beheer. Het beheer berust bij de Minister van Defensie, en het gezag wordt uitgevoerd door de gezagsdrager die verantwoordelijk is voor de betreffende taak. Vreemdelingenzaken b.v. vallen onder het Ministerie van Justitie en Veiligheid.
Bij de politie ligt het gezag bij de burgemeester inzake de handhaving van de openbare orde en de hulpverlening. De officier van justitie heeft het gezag over de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde.
Dus:
in Nederland zijn de verschillen tussen de taken van de politie en marechaussee niet zo groot.
behalve de verschillen in hun uitrusting zijn de verschillen op het organisatorische vlak wel aanzienlijk.

Alle taken zijn vastgelegd in de Politiewet van 2012 , in de veiligheidswet BES van 2012 en in het Subtaakbesluit Koninklijke Marechaussee 2015
https://www.politie.nl/themas/politietaken.html#alinea-title-wat-zijn-de-kerntaken-van-de-politie
[PDF]positionpaper Koninklijke Marechaussee _bijl