Een lease auto is niet een standaard auto bij KPMG dat hang af van het budget wat ze bij de functie geven voor het lease van een auto. Hier kan niet meer over gezegd worden dat zul je tijdens het sollicitatie gesprek verder moeten onderhandelen.
5 jaar geleden
Ik werk bij de concurrent en vanaf een bepaald functieniveau of functie waarbij een auto nodig is, wordt een leaseauto verstrekt. Per functieniveau verschilt het budget voor de auto en de keuze is uit 12 merken waarbij alleen type met A of B energieklasse mag worden gekozen.

Bij mensen die net vanaf school komen wordt een vast model ter beschikking gesteld (bijvoorbeeld een Mini) en die hebben helaas niets te kiezen.

In mijn geval kan ik er ook voor kiezen om het leasebudget van 975 euro uit te laten betalen, waarbij ik zelf een auto regel. Dat scheelt een behoorlijk bedrag aan bijtelling en kan, afhankelijk van de zakelijke kilometers, een interessant alternatief zijn.

Als de auto belangrijk voor je is, neem dat dan mee in een eventueel sollicitatiegesprek.
paulus811
5 jaar geleden
ronron1212
5 jaar geleden
En wie betaald dan de benzine?
ronron1212
5 jaar geleden
En je betaald geen belasting over dat inkomen?
paulus811
5 jaar geleden
@ronron1212, de brandstof wordt door de werkgever betaald en zit in het leasetarief. In het buitenland kun je tanken en wordt het 'fiscaalvriendelijk' verrekend, je krijgt dan ongeveer de helft terug via het salaris. En ja natuurlijk heb je bijtelling over de waarde van de auto waarbij een eventuele overschrijding van het leasebudget wordt ingehouden en je een eventueel overschot, dus niet gebruikt budget, krijgt uitbetaald. Uitbetaling van het normleasebedrag gebeurt voor het grootste deel bruto, dus de loonheffing is van toepassing, en de dagelijkse woon werkkilometers mogen netto worden uitbetaald tegen 19 cent per km. In mijn geval rijd ik 4 dgn/week 37 km enkele reis woon-werk, is mijn leasebudget 975 en daarvan krijg ik 205 euro netto en 770 bruto bij het salaris. Uiteraard moet ik wel zelf alle autokosten betalen, maar in mijn geval was het veel goedkoper dan een (weliswaar dure zelfgekozen) leaseauto.
ronron1212
5 jaar geleden
Paulus dan klopt je verhaal niet. Je kan dan beter de bijtelling betalen want dan kost d auto je verder niets meer. Goedkoper kan je niet rijden. Nu betaal je meer aan loonbelasting.
paulus811
5 jaar geleden
@ronron1212, natuurlijk klopt mijn verhaal wel, maar je moet goed lezen. Bij een leaseauto betaal ik bijtelling (in mijn geval 20% over 58.000), een eigen bijdrage van 125 (omdat de leasekosten 1.100 zijn en het budget 975) EN ik krijg/kreeg natuurlijk niet het leasebudget uitbetaald.
ronron1212
5 jaar geleden
20% van het lease berag en dan betaal je daar over over de hoogste schijf van jou inkomen. En niet 20% Dus is lase goedkoper dan zelf een auto kopen of lease