Hoor ik in schaal B te zitten in de CAO?

Hoi,

Een vriend van mij doet een bbl studie verkoopspecialist. en werkt hierbij dus 4 dagen in de week bij een supermarkt (Coop). Hij heeft hiervoor al 2,5 jaar bij de coop gewerkt ( stage en werk). hij had de funcite ''vulploegmedewerker'' (schaal A) maar deed ook kassawerkzaamheden. Zijn contract werd in maart niet verlengd. omdat hij anders een vast contract moest krijgen.

Nu heeft hij een halfjaar later een nieuw contract gekregen voor zijn bbl studie. en krijgt hij de functie ''aankomend verkoop/kassamedewerker'' Ook nu zit hij in schaal A.

Hoort hij met deze ''carrière geschiedenis '' niet in schaal B te zitten van zijn CAO levensmiddelenbedrijf?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
Erna55
5 jaar geleden
Je begint de vraag met : " hoor ik in schaal B te zitten.."
Je verhaal gaat over een vriend.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Schoolgaande of studerende jongeren bij supermarkten worden meestal betaald op basis van een nul-uur of tijdelijk contract. De supermarkt betaalt conform de levensmiddelen CAO, betaling naar leeftijd.
De beloningen die direct zijn gekoppeld aan functieschalen zijn vastgelegd in de CAO voor het levensmiddelenbedrijf.
Functieschalen zijn onderverdeeld in functiegroepen.
De groep A: Aankomend kassa- en verkoopmedewerker en vakkenvuller
Functiejaren tellen vanaf het 18de jaar.
http://www.112werkforum.nl/lonen-in-de-supermarkt/

Antwoorden (2)

Nee een nieuwe werkgever hoeft daar geen rekening mee te houden.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
En het ligt er ook nog aan welke functieomschrijving de supermarkt gebruikt.
Zolang men 'aankomend' is wordt men in schaal A geplaatst.
http://www.112werkforum.nl/lonen-in-de-supermarkt/
Je schrijft dat jouw vriend (of jijzelf) het leertraject bbl-opleiding verkoopspecialist volgt.
Bbl is voor wie al een baan heeft (of zoekt) en twee dagdelen naar school gaat: de beroepsbegeleidende leerweg.
Het is een traject van werken en leren voor een MBO-diploma.MBO-niveau 1(assistent) tot aan niveau 4(specialist).
Momenteel doen jij (of je vriend) de werkzaamheden tijdens de opleiding die behoren bij de bbl-opleiding aankomend verkoopmedewerker/kassamedewerker. Medewerkers die deze werkzaamheden verrichten bij een regulier contract worden ingedeeld in de functieschaal A. Het nadeel van deze bbl-leerwerkplek is dat je zeer waarschijnlijk minder verdient dan collega's met een regulier contract. Het voordeel is echter dat jij werkt en leert voor een MBO-diploma en dat de minimumlonen voor de bbl-opleiding vast liggen. De wederzijdse afspraken liggen vast in een studieovereenkomst.
Dat jij of je vriend al twee jaar eerder deze werkzaamheden bij dezelfde supermarkt hebben verricht wordt niet gerekend als carrière geschiedenis. De vergoeding die je nu krijgt is gebaseerd op leeftijd en werkzaamheden die je nu vervult als onderdeel van de bbl-opleiding aankomend verkoopmedewerker die twee jaar duurt en meestal geheel gratis is.