Ik moet meer werken dan in mijn contract staat, wat kan ik daar tegen doen?

Ik werk bijna 2 maanden bij een bedrijf (ik mag geen negatieve uitspraken doen over dat bedrijf volgens mijn contract, dus voor de zekerheid houd ik de naam voor mezelf) als bijbaantje. Ik ben nog minderjarig dus ik mag niet zo veel werken. In mijn contract staat dat ik gemiddeld 4 uur per week moet werken, maar ik heb gemerkt dat dit de laatste paar weken een stuk meer was.

Nadat ik een dag 6 uur (die week in totaal 8 uur) moest werken merkte ik dat het me eigenlijk te veel was. Die week daarna moest ik 6:45 uur achter elkaar werken, en die week daarna 7 uur. Omdat dit mij echt te veel werd had ik de roostermaker een mail gestuurd.

Daarna moest ik een week 2 uur werken, waaruit ik concludeerde dat ze echt rekening hadden gehouden met mijn verzoek. Afgelopen week moest ik echter 2 uur werken op woensdag en 5 uur op zaterdag, dus wéér 7 uur in totaal. Deze week moet ik 2 uur werken. Ik ben ook deze week jarig dus dan mag ik langer werken. Ik heb echter duidelijk aangegeven dat ik mijn beschikbaarheid en contracturen niet wilde aanpassen.
Volgende week moet ik ruim 9 uur werken (waarvan 7 uur achtereenvolgend).

Uit de 9 weken die ik er nu werk (dit is inclusief volgende week) heb ik dus 5 weken langer gewerkt dan in mijn contract staat, meestal ongeveer 2x zoveel uren.

Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Als ik ontslag neem moet ik nog 4 weken doorwerken en aangezien mijn contract afloopt over iets meer dan een maand heeft dit weinig zin.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Eigenlijk spelen er 2 dingen: namelijk wat er in je contract staat en wat je maximaal mag werken (vanwege je leeftijd).
Ik weet natuurlijk niet hoe uit je bent, maar als je bijvoorbeeld 15 bent, mag je op zaterdag en in de vakantie 8 uur per dag werken. Dat is al best veel dus!

Als er in je contract staat dat je gemiddeld 4 uur per week werkt, dan is dat wat je werk verwacht, maar dat is geen 'regel'.

Als je het echt niet trekt, omdat het te zwaar voor je is, dan moet je denk ik precies met dit probleem naar je werkgever: ik wil wel graag werken, maar ik moet nu meer uren werken dan ik aankan. Als je dat heel duidelijk overlegt (niet alleen met de roostermaker, maar ook met je baas), dan hoop ik dat het oplost!

Veel succes :)