Nieuw contract, maar gekort in mijn uren, mag dat?

Goedemorgen,
2 jaar geleden begon ik bij mijn huidige baas te werken. Wij waren overeengekomen dat ik een jaarcontract van 32 uur p/w zou krijgen (met minder uren kom ik niet rond). Aan het einde van dat contract kreeg ik nog een jaarcontract met 32 uur p/w. 3 maanden geleden kreeg ik een vaste aanstelling bij het bedrijf, maar hij heeft mij gekort in mijn uren. Ik heb een contract van 24 uur p/w gekregen. Mag hij mij zomaar korten in mijn uren?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Raar. Een nieuw contract is natuurlijk fijn, maar zonder overleg het aantal uren wijzigen is niet normaal. Het is 3 maanden geleden en je hebt nog niet gereageerd? Je hebt het dus geaccepteerd, want geen reactie en pas na 3 maanden hierover struikelen is een beetje laat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Het was een contract van 24 uur p/w of niets (ontslag). Ik heb het ondertussen al 2 keer aangegeven dat ik een contract van 32 uur p/w wil, maar hij heeft aangegeven dat hij dit niet gaat wijzigen. Dit is helaas wel alleen verbaal gedaan. Ik heb niks op papier :(
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je oude contract is verlopen, dus bied je werkgever een nieuwe aan en kan hier voorwaarden aan stellen. Het is vervolgens aan jou of je deze wilt accepteren of niet. Wat je zou kunnen doen, is vragen waarom je minder uren krijgt, zorg voor jezelf voor duidelijkheid.

Antwoorden (2)

Bij iedere nieuwe arbeidsovereenkomst moeten de voorwaarden bekend worden gemaakt. Denk aan aantal uren en salaris. Als dat niet gebeurt en alles stilzwijgend doorloopt, gelden de voorwaarden van het laatste contract daarvoor.

Je werkgever heeft er bij de nieuwe overeenkomst voor gekozen uit te gaan van minder uren. Dat kan, als je daarover vooraf ingelicht bent. Je kiest dan voor blijven of weggaan. Weggaan omdat je het met dat nieuwe aantal uren niet eens was. Je bent echter gebleven.

Wat je had kunnen doen, is je aanmelden bij het UWV als werkzoekende en WW aanvragen. Je hebt namelijk een arbeidsurenverlies van minstens 5 uren en je hebt over de verloren uren geen recht op doorbetaling van die uren. Een derde voorwaarde is dat je beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt. Om recht te krijgen en te houden op WW zul je dus moeten solliciteren.
Computoon
5 jaar geleden
Houd er wel rekening mee dat wanneer je je bij het UWV meld er waarschijnlijk slechts 70% zal worden uitbetaald van de verloren uren (5 in dit geval).