Mag een werkgever je afwijzen op verleden met schuldsanering?

Ik heb net een telefonisch sollicitatie gehad bij KPN. nou waren ze razend enthousiast en wouden me direct in procedure nemen tot dat ze vroegen of er ooit beslag op mijn loon was gelegd.

Mag dit of is dit discriminatie?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Vragen staat vrij. Of men je daarmee een "geschikt kandidaat" voor de vacature vinden ook. :/
Inekez1
5 jaar geleden
Na een traject in de schuldsanering is het vaak 5 jaar lang niet mogelijk een telefoonabonnement af te sluiten. Ik weet niet wat je functie bij kpn dan zou worden, maar misschien heeft het met elkaar te maken.

Antwoorden (1)

Twijfelachtig.

De Wet gelijke behandeling schrijft voor

"dat een werkgever geen onderscheid mag maken op grond van godsdienst, politieke gezindheid, levensovertuiging, ras, geslacht, nationaliteit, seksuele geaardheid of burgerlijke staat."

De gestelde vraag lijkt me daarmee niet in strijd.

"Naast de wettelijke regelingen is er ook nog de sollicitatiecode van de Nederlandse Vereniging voor Personeelsmanagement & Organisatieontwikkeling (NVP). Over sollicitatiegesprekken zegt de code dat een toekomstige werkgever alleen vragen mag stellen over aspecten die voor de functie en/of voor de functievervulling relevant zijn. Daaronder vallen vragen over opleiding, kennis en ervaring."

Zo'n vraag over de schuldsanering lijkt op het eerste gezicht niet relevant voor de functie. En dan mag hij niet gesteld worden.

Ik kan me echter voorstellen (maar alleen voor functies waarin een werknemer de beschikking krijgt over betaalmiddelen) dat men het risico dat een werknemer daarmee fraudeert (bijv. door een greep in de kas te doen) zo klein mogelijk wil maken. De kans dat iemand die prive in financiele moeilijkheden zit dit doet, is groter dan dat een willekeurige andere werknemer dit doet.

Als een werkgever dit onderscheid maakt, is het de vraag of het een gerechtvaardigd onderscheid is in de specifieke situatie, gezien functieniveau, functie-eisen, functieinhoud e.d. Kortom: gezien de belangen van de werkgever en dan afgewogen tegen de privacy van de werknemer. Zo nee, dan is het een discriminerende vraag.

Als ik werkgever zou zijn, zou ik die vraag nooit stellen. Ik zou een VOG laten opvragen die past bij het functieprofiel en als die wordt verkregen, is het voldoende.
Overigens:
Als men je afwijst, zul je nooit een brief krijgen dat het om die reden is. Zelfs niet als die reden heeft meegespeeld in de afwijzing. Zo zal een 50-plusser ook nooit afgewezen worden omdat hij "te oud" is (leeftijdsdiscriminatie). En de alternatieve sollicitante die solliciteert naar de functie van accountant wordt officieel ook niet afgewezen om haar blauwe haar en piercings.
Toegevoegd op 01 mei 2018 16:14: tekst
Computoon