Wat kan er gebeuren als je bij 2 supermarkten werkt?

En het ene bedrijf heeft gezegd dat dat niet mag en toen zei ik dat ik dat die week zou doen maar het is er niet van gekomen en nu 4 weken later nog steeds niet, wat kunnen ze mij nu aandoen bijv. Loon intrekken enz.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alles kon je voorkomen door bij beide bedrijven een vast aantal uren op vaste dagen te werken. Als je vakkenvuller bent o.i.d. wordt je ingeroosterd en heb je er verder weinig over te zeggen, dus probleem.
Het ene bedrijf kan je gewoon ontslaan omdat je niet aan de eisen voldoet. Staat het in je contract trouwens, is ook wel belangrijk, maar dan nog het is je gezegd dit niet te doen, dat is dus wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@jodokus52, ik denk dat de verdeling van de uren niet het probleem is. In de supermarktwereld is een enorme concurrentieslag gaande, en supermarkt A wil natuurlijk niet dat supermarkt B bedrijfsgevoelige gegevens krijgt (bijvoorbeeld over omzet). Daarom kan een supermarkt bepalen dat als je bij hen werkt, je niet tegelijkertijd bij een andere supermarkt mag werken. Dat moet dan echter wel specifiek in je contract vemeld staan.

Antwoorden (2)

Natuurlijk mag u bij 2 bedrijven werken. En ook bij 3 of 4 bedrijven. U heeft 2 inkomens bij de 2 bedrijven. Waar het om gaat is dat u volgens de regels slechts bij 1 bedrijf de loonheffingskorting op uw inkomen mag laten toepassen. Dat betekent dat u bij dat bedrijf meer netto inkomen overhoudt. Als u op beide inkomens de heffingskorting laat toepassen moet u achteraf belasting bijbetalen.
fisbel
5 jaar geleden
Als bij supermarkt 1 een verbod op nevenwerkzaamheden in de arbeidsovereenkomst of CAO staat en je houdt je daar niet aan dan kunnen ze je ontslaan.

Met een arbeidsovereenkomst ontstaan rechten en plichten. Als je onder een van die plichten (verbod op nevenwerkzaamheden) uit wil, moet je hiervoor toestemming vragen en krijgen. Krijg je die niet, dan zit er niets anders op dan om ontslag te nemen.

Of wachten tot je het krijgt door het verbod willens en wetens te overtreden maar dat is geen aanbeveling voor een werknemer.
Computoon