Kan mijn werkgever mij verplichten om op zaterdagavond te werken?!

Ik ben bijna een jaar vakkenvuller bij Albert Heijn met een 0-uren contract. Nu is deze winkel op zaterdagavond tot 9 uur open, waardoor er dus ook op zaterdagavond gevuld moet worden. Nu vind ik zaterdagavond een verschrikkelijke rottijd om te werken, en het komt vaak ook niet handig uit ivm met andere afspraken. Toch heeft mijn werkgever alle werknemers verplicht om één keer in de twee weken te komen werken op zaterdagavond. Mag een werkgever dit doen? Mij zomaar verplichten om te komen werken?!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (1)

Als er geen andere afspraken met je zijn gemaakt, dan kan hij dat verplichten. Bij iedere organisatie die ruime werktijden heeft zijn er populaire en minder populaire uren om te werken. Maar ook die moeten bezet worden.

In de CAO zoals die tot 2017 gold, was vermeld dat een werknemer die voor 1 juni 2008 in dienst was niet kon worden verplicht om meer dan 12 zaterdagen per jaar te werken. Maar toen werkte je er nog niet. Voor supermarkten is de zaterdag een gewone werkdag.
Computoon
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
En als ik een goede reden heb om niet te kunnen, en dit ook kan aantonen, mag het dan ook?!
Erna55
6 jaar geleden
Dan kun je ander werk zoeken.
Computoon
6 jaar geleden
Inderdaad. "Ik kan niet dan en dan" betekent vaak: "Ik geef aan de activiteit waarvoor ik wel kies een grotere prioriteit dan aan de activiteit waarvoor ik zeg niet te kunnen". Een onverwacht ernstig incident in de privesfeer is natuurlijk iets wat altijd kan overkomen. In je vraag vermeld je echter o.a.: het komt vaak niet uit i.v.m. andere afspraken. Maar als je WEET dat je 1x per 2 weken dan moet werken, maak je die afspraken niet. Je moet van jouw probleem niet het probleem van de werkgever maken. Dat zou hetzelfde zijn als stellen: "Ik kom vandaag niet want mijn fiets heeft een lekke band". Kortom: stel de juiste prioriteiten. Aan een arbeidsovereenkomst zitten rechten en plichten. Als je de plichten niet meer wenst na te komen, staat het je vrij een andere werkgever te kiezen. Als het lukt, kun je individuele afspraken maken. Maar dan wel vooraf, zodat je weet wat je aan elkaar hebt.