Om te beginnen is er een verschil in opleidingsniveau. Het zijn alle drie mbo-opleidingen. aankomend verkoopmedewerker is niveau 1, Eerste verkoper en Verkoopspecialist zijn niveau 3 (daar tussen zit nog Verkope, dat is niveau 2).
Dan zijn er uiteraard verschillen in functie. Aankomend verkoopmedewerker is een beginnende, onervaren verkoper die eigenlijk het vak nog moet leren. Eerste verkoper en verkoopspecialist zijn beide ervaren verkopers. Het verschil is dat een Eerste verkoper leidinggevende taken erbij heeft (meestal het aansturen van de 'gewone' verkopers), en een Verkoopspecialist meer gedetailleerde productkennis dan een verkoper heeft.
Uiteraard resulteert dit ook in salarisverschillen. In de CAO van de supermarkten is Aankomend verkoopmedewerker functiegroep A en Eerste verkoper en verkoopspecialist functiegroep C.