Als jouw werkgever jou ziekmeld en je krijgt doorbetaald,kost het dan jouw werkgever geld of zijn ze daarvoor verzekerd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Jouw werkgever betaald jou loon door. Dat kost hem dus geld.
paulus811
6 jaar geleden
Het hangt van de werkgever af of deze ervoor verzekerd is of zelf het risico draagt. En als er een verzekering is, kan deze pas ingaan na x aantal dagen ziekte.
ronron1212
6 jaar geleden
Om werknemers te beschermen tegen inkomstenderving is de werkgever verplicht tot het doorbetalen in geval van ziekte van de werknemer. Het maakt hierbij niet uit als je als werknemer buiten je werk om ziek bent geworden. De wettelijke regeling is dat de werkgever gedurende een periode van twee jaar 70% van het loon dient door te betalen. @paulus811
paulus811
6 jaar geleden
@ronron1212, ik heb het helemaal niet over doorbetalen, dat staan los van het feit of de werkgever ervoor verzekerd is of niet. En als deze verzekerd is, gaat jouw opmerking 'Dat kost hem dus geld' niet op.
ronron1212
6 jaar geleden
@paulus811 er zijn maar heel weinig werkgevers die zich nog kunnen of willen verzekering tegen ziekte verzuim.
paulus811
6 jaar geleden
@ronron1212, dus?
ronron1212
6 jaar geleden
@paulus811 zoals ik al zei de werkgever betaald.
paulus811
6 jaar geleden
@ronron1212, de vraag is of de werkgever ervoor verzekerd is. Dat de werknemer betaald wordt betwist niemand maar dat is niet de vraag.
ronron1212
6 jaar geleden
@paulus811 er zijn maar heel weinig werkgevers die zich nog kunnen of willen verzekering tegen ziekte verzuim. nogmaals

Antwoorden (3)

Grote kans dat jouw werkgever tijdens je ziekmelding opdraait voor de kosten van de salarisdoorbetaling. Meer toelichting vind je via deze link van het UWV:
https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-is-ziek/ziektewet-uitkering/werknemer-is-ziek-ziektewet-uitkering
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De werkgever heeft bijna altijd een of 2 maanden wacht ( eigen risico ) daarna vind er pas uitbetaling plaats. Nooit de 100% vaak 70% netto of ? Een iets hoger. Ja je werkgever heeft er economische schade van. Vaak gaat door het gemiddelde ziekte verzuim de premie over alle salarissen omhoog of omlaag. Alleen ziekte ( uitval door zwangerschap ) wordt voor een gedeelte door de UWV aan werkgever betaald. Ook niet de volle 100% boven bruto zijn er ook nog werkgevers lasten die lopen ook allemaal door van opbouw vrije dagen vakantie geld ziektekosten en diverse afdrachten . Helemaal duur en administratief chaotisch wordt wanneer je ziek uitdienst gaat na beëindiging AO Bep tijd of nog erger dat je langer dan 2 jaar ziek blijft Ja kleine werkgevers worden mogelijk in de toekomst daarvan enigszins ontlast maar daar staat weer een hogere premie tegenover . Ja uitval door ziekte kost je collega's extra werkdruk met nieuwe ziekmeldingen tot gevolg of dure (onbekwame )oproepkrachten met hoge kosten en mogelijk kwaliteit verlies . Er zijn CAO's waarin je NIET 100% krijgt doorbetaald ook bepaalde beroeps groepen worden goedkoper verzekerd omdat daar een gemiddeld lager verzuim is. Dus ook je totale beroeps groep dupeer je enigszins Maar ziek is ziek Beterschap.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet iedere werkgever is verzekerd en op de zelfde manier. Het is namelijk heelduur . Daarom willen werkgevers ( bijna) niemand meer in vaste dienst . Een werknemer ziek van de 3 kan het totale bedrijfje de kop kosten
ronron1212
6 jaar geleden
@Kapperkort
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ziektewetuitkering/vraag-en-antwoord/wanneer-kom-ik-in-aanmerking-voor-de-ziektewet
Bij ziekte is een werkgever verplicht om maximaal 2 jaar 70 procent van het loon door te betalen, het eerste jaar minimaal het minimumloon als dat hoger dan 70 procent is van het loon. Een of twee wachtdagen (niet-doorbetaalde dagen) per ziektegeval zijn toegestaan, mits contractueel overeengekomen.

Een werkgever bepaalt zelf of hij hiervoor een verzekering afsluit. Aan de verplichting doet het niets af.

Bij zwangerschap krijgt de werkgever het geld terug van het UWV. Een zwangere werkneemster kost hem dus niets "extra", los van praktische problemen.
Computoon