wat betekent 3 maanden direct voorafgaand ?

Ik ben lange tijd ziek en krijg daarom een ziektewet uitkering en omdat ik veel overuren heb gewerkt voordat ik ziek werd word daar het gemiddelde van uit betaald per maand. In de CAO staat gemiddelde van 3 maanden direct voorgaand ziektemelding Betekent dat nu dat indien men op 30 juni ziek word er gekeken gaat worden naar de maanden maart-april -mei ? Werkgever wil mij wijsmaken dat er 13 weken voorafgaand word gekeken. Duidelijk staat in het CAO dus 3 maanden voor afgaand.

Wie weet het juiste antwoord?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K
ronron1212
6 jaar geleden
13 weken is drie maanden
LeonardN
6 jaar geleden
Dat scheelt afhankelijk van de maand waarin je zit iets van 1-3 dagen of je nu 3 maanden of 13 weken telt. "Betekent dat nu dat indien men op 30 juni ziek word er gekeken gaat worden naar de maanden maart-april -mei ?" Nee, lijkt me juni, mei, april en 30 maart. (bij 3 maanden).

Antwoorden (1)

Soms is een CAO niet duidelijk genoeg en dan moet een bedrijf bedrijfregelment maken waarin de bepalingen uit de CAO vertaald worden in praktische richtlijnen.

De CAO wordt afgesloten door de werkgevers en werknemers organisaties. Of ook wel de CAO partners en bij onduidelijkheden over de uitleg van de CAO dienen deze partners hier een uitspraak over te doen.

Nu komt het mij voor dat de 13 weken iets is van het bedrijfsregelment en de 3 maanden iets is van de CAO.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als het van een gemiddelde maand uitgaat, dus het aantal dagen van het jaar delen door 12 maal 3 en dat weer door 7 dagen, dan komt je uit op 13 weken en twee dagen.

Zelf vind ik 13 weken het meest eerlijke, want als je puur naar maanden kijkt, dan is zal de maand februari er tussen zit naar een veel korte periode gekeken worden.

Er zal vast ergens een uitspraak zijn van een rechter dat het gaat om gemiddelde maanden en dat het afgrond dient te worden in weken. Maar vaak is het een advies van de branche organisatie en wordt het advies als een regel overgenomen.