Op deze website https://www.nationaleberoepengids.nl/Politicus vind je daarover:

"Er is geen specifieke opleiding te noemen voor het beroep Politicus. Een goede theoretische achtergrond is vaak vereist, evenals bepaalde vaardigheden (spreken in het openbaar) en karaktereigenschappen (betrokkenheid) die van groot belang kunnen zijn bij het goed vervullen van een functie in de politiek.

Een voorbeeld van een opleiding is Bestuurskunde en Overheidsmanagement (HBO). Bij deze opleiding staat het management bij de overheid centraal. Er wordt veel aandacht besteed aan politieke en maatschappelijke verhoudingen. Op WO niveau kan je denken aan sociale wetenschappen als Bestuurskunde en Politicologie."
Antoni