Mag een buitenlander(niet EU, heeft BSN nummer, Duitse verblijfsvergunning) in Nederland werken?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.7K
Erna55
6 jaar geleden
Een BSN nummer krijg je van de Nederlandse overheid.
Hoe komt een buitenlander met een duitse verblijfsvergunning aan een Nederlands BSN nummer ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Niet alleen in Nederland krijgt men een BSN (een BurgerServiceNummer. Ook Duitsland (en nog veel meer landen) kent het BSN. Als men lid is van een Duitse publieke ziektekostenverzekering kan men zich aanmelden voor het verkrijgen het Duitse BurgerServiceNummer.
Er zijn twee benamingen voor het burgerservicenummer in het Duits:
1. Versicherungsnummer, letterlijk ‘verzekeringsnummer’
2. Sozialversicherungsnummer, letterlijk “sociaal verzekeringsnummer”
Beide termen verwijzen naar het zelfde nummer.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als buitenlander kun je ook een Nederlandse BSN krijgen / aanvragen zie bijvoorbeeld: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/vraag-en-antwoord/hoe-kom-ik-aan-een-burgerservicenummer-bsn dat geeft je echter niet de zelfde rechten / plichten als een Nederlands ingezetene.

Antwoorden (1)

Nee, althans niet zonder tewerkstellingsvergunnging (TWV).

Citaat van de bijgaande bron:"Artikel 23 van Richtlijn 2004/38/EG weerspiegelt het algemene beginsel dat gezinsleden van burgers van de Unie, tenzij zij zelf ook EU-burger zijn, geen autonoom recht op vrij verkeer hebben waarbij zij het recht zouden hebben in één lidstaat te wonen en in een andere werken."