Hebben mijn ouders het recht om mijn werk contract te annuleren?

Ik ben 17 jaar oud.
Ze vinden het niet fijn dat ik werk, noemen het kinderarbeid.
Ik werk bij de AH.

6 jaar geleden
1.4K
erotisi
6 jaar geleden
Nee dat hoef je niet te accepteren, je bent ouder dan 16 en dan kun je zelfstandig een arbeidsovereenkomst aangaan zonder toestemming van ouder. Je ouders kunnen dat dus niet annuleren http://blog.wetrecht.nl/wat-kinderen-juridisch-gezien-wel-en-niet-mogen-van-overeenkomst-tot-aansprakelijkheid/ https://www.arbeidsrechter.nl/aangaan-van-de-arbeidsovereenkomst
Erna55
6 jaar geleden
Het lijkt me dat je ouders het begrip " kinderarbeid" niet juist gebruiken.

Antwoorden (1)

Nee, dat mogen zij niet. Vanaf je 16e mag je zelf een arbeidsovereenkomst aangaan. Je hebt hiervoor geen toestemming nodig van je ouders, dus zij kunnen die ook niet voor je opzeggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Wellicht is het handig voor de vraagsteller als je er een bron bij zet?
tinus1969
6 jaar geleden
Waar baseer je dit op? Minderjarigen zijn niet handelingsbekwaam en hebben dus toestemming nodig van hun ouders voor het aangaan van overeenkomsten.
Er is speciaal een uitzondering voor het kopen van alledaagse zaken als patatjes oorlog. Ook medische handelingen zijn apart geregeld.
SimonV
6 jaar geleden
Artikel 612 (BW) 1. Een minderjarige die de leeftijd van zestien jaren heeft bereikt, is bekwaam tot het aangaan van een arbeidsovereenkomst. Hij staat in alles wat betrekking heeft op die arbeidsovereenkomst met een meerderjarige gelijk, en kan zonder bijstand van zijn wettelijke vertegenwoordiger in rechte verschijnen. 2. Indien een daartoe onbekwame minderjarige een arbeidsovereenkomst heeft aangegaan en vervolgens vier weken in dienst van de werkgever arbeid heeft verricht zonder dat zijn wettelijke vertegenwoordiger een beroep op de in de onbekwaamheid gelegen vernietigingsgrond heeft gedaan, wordt hij geacht de toestemming van die vertegenwoordiger tot het aangaan van deze arbeidsovereenkomst te hebben verkregen. 3. Een onbekwame minderjarige die met toestemming van de wettelijke vertegenwoordiger een arbeidsovereenkomst heeft aangegaan, staat in alles wat betrekking heeft op die arbeidsovereenkomst met een meerderjarige gelijk, behoudens het bepaalde in lid 4. 4. Een onbekwame minderjarige kan niet zonder bijstand van zijn wettelijke vertegenwoordiger in rechte verschijnen, behalve wanneer het de rechter is gebleken dat de wettelijke vertegenwoordiger niet bij machten is zich te verklaren. https://www.arbeidsrechter.nl/aangaan-van-de-arbeidsovereenkomst