Kun je hovenier worden als je hoogtevrees hebt?

Op dit moment heb ik een Wajong omdat ik een depressie achter de rug heb. Het gaat nu sinds een paar jaar veel beter en heb het nu voor elkaar dat ik een jaarcontract bij Albert Heijn heb als vakkenvuller en voorlopig ga ik zo door en gaat dat goed. Dit blijf ik natuurlijk niet de rest van mijn leven doen en wil in de toekomst een vak leren. Zoals het nu gaat verwacht ik dat ik in de toekomst uit de Wajong kan stappen, een vak kan gaan leren en dan werken zoals iedereen dat doet.
Ik zit er wel eens aan te denken om hovenier te worden later, omdat ik me op mijn allerbest voel als ik buiten werk. De voortuin van mijn moeder heb ik bijvoorbeeld zelf netjes betegeld. Dat is mijn eerste ervaring daarmee, maar is heel goed gelukt. Ik heb weinig ervaring maar kan nog veel leren.
Ik ben pas van plan een vak te leren wanneer ik uit de Wajong ben.

Ik vind hovenier een heel mooi beroep, maar uiteindelijk vraag ik me af: kun je hovenier worden als je hoogtevrees hebt?

Een hoge boom inklimmen om te zagen zou ik absoluut niet kunnen.

Ik ben heel benieuwd naar reacties of ervaringen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat lijkt mij wel.

De werkzaamheden van een hovenier zijn sterk afhankelijk van de richting waarin hij werkt. Hoveniers kunnen zich richten op aanleggen van tuinen, parken, plantsoenen, sportparken en groenstroken en/of het onderhouden hiervan. Hij kan zich in een bepaalde richting specialiseren.

Wanneer je als hovenier tuinen aanlegt dan zal je dit doen aan de hand van een - al dan niet zelf opgesteld - plan waarin staat wat er allemaal in die tuin moet gaan komen. Dat kan zijn het aanleggen van borders (bloembedden), het leggen van bestrating en terrassen, neerzetten van schuttingen en tuinhuisjes en bijvoorbeeld het aanleggen van een vijver.

Als je er als hovenier voor kiest om je vooral op onderhoud te richten dan betekent dat dat je onder andere bezig bent met gras maaien, planten opbinden, hagen knippen of bomen en struiken snoeien, maar ook met het verzetten van planten of neerzetten van nieuw groen.

Het takenpakket van de hovenier is dus heel veelzijdig: van metselwerk en elektra tot gras maaien of snoeien. Je hebt veel verschillende mogelijkheden, maar bent uiteindelijk altijd buiten bezig met je handen om een tevreden klant achter te laten.

Als je als leidinggevende komt te werken bij een hoveniersbedrijf houd je je meer bezig met de organisatie, voorbereiding en begeleiding van de projecten die de allround hovenier uit zal voeren. Je richt je op de planning, aansturing en het bewaken van de kwaliteit. Maar daarnaast moet je dan ook contact leggen met nieuwe klanten en hun budget en begroting in de gaten houden.

Je kan er altijd voor kiezen om het werk op hoogte door een collega of een ondergeschikte uit te laten voeren.

Beter nog is het werken aan je angst. Hiervoor kan je terecht bij je huisarts.
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit antwoord is heel verhelderend, ik loop al langer met deze vraag. Ik ga ook naar de huisarts om te kijken wat ik kan doen aan hoogtevrees.
U heeft dit duidelijk omschreven, hier kan ik zeker wat mee.
Bedankt voor de moeite!
Antoni
6 jaar geleden
Graag gedaan! Succes en sterkte gewenst met alles.
Ivana
6 jaar geleden
PLUS.