Is een hulpkracht zijn nadeliger dan een vaste werknemer te zijn?

Een hulpkracht zijn bij een supermarkt. Dit is handig als je een studie volgt, maar dat kan ook als je een parttime vaste werknemer bent, maar welke is handiger en voordeliger?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5K

Antwoorden (3)

Voor jou is het beter om parttime werknemer te zijn met een vast contract. Voor de werkgever is dat juist nadeliger. Zonder werkervaring op zoek naar een bijbaantje? Dan heb je meestal niet zelf de keuze of je wel of niet een vast contract wil. Dat bepaalt de werkgever, en in het geval van een bijbaantje bij de supermarkt zul je vrijwel altijd beginnen als hulpkracht met een tijdelijk contract.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb al ervaring opgebouwd doordat ik al eerder in een supermarkt heb gewerkt. Ik vraag me alleen af als ik als hulpkracht wordt aangenomen, dat ik dan altijd gereed moet staan voor als zij mij bellen om te komen werken, ook op dagen dat ik dan niet kan, dat ik dan andere afspraken heb staan
Dat hangt er vanaf. Als je veel vrijheid wilt om te werken wanneer je wilt, dan is het handiger om invalkracht te zijn. Als je vast in dienst bent, ook al is het parttime, dan word van je verwacht dat je een bepaald aantal uur per week gaat werken (de uren van je contract). Maar het voordeel van een vast contract is, dat je gegarandeerd uren werkt en dus geld verdient. En dat je niet zomaar zonder werk komt te zitten. Als je een invalkracht bent, dan kun je makkelijker ontslagen worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Waarom kun je als invalkracht makkelijker ontslagen worden? Hangt dat niet af van of je een vast of tijdelijk contract hebt?
Als hulpkracht krijg je vaak een 0-uren contract waarbij je minimaal 3 uur in de week opgeroepen kan worden.

Nadeel van een 0-uren contract is dat je geen been hebt om op te staan. Wanneer de supermarkt je niet meer nodig heeft kunnen ze jou zonder reden ontslaan. (Contract beëindigen).

Voordeel is dat je op elk gewenst moment kunt stoppen als vakkenvuller en de supermarkt daar niks over kan zeggen.

Een parttime contract kan bestaan uit een bepaald- en onbepaald contract.
Bepaald is dat je een contract hebt met een looptijd met einddatum.
Onbepaald is een contract met geen bepaalde einddatum, wanneer de supermarkt je goed vind, zou je er dus makkelijk een paar jaar kunnen werken.

Nadeel.
Je wordt vaker ingeroosterd en kunt dat niet afwijzen. Je moet dus komen.

Voordeel.
De supermarkt kan je niet zomaar ontslaan.