Kan ik bij mijn huidige werkgever aan de slag als zzp'er als mn contract na 2 jaar afloopt?

Mijn contract loop in november af bij mijn huidige werkgever. Zij kan mij geen vast contract geven omdat ze zo kleinschalig is en de economie is gewoon nog onstabiel. Nu kan ik wel nar de 6 maanden weer terug komen maar dan zit zij een half jaar zonder personeel en ik zonder werk. Dat is beide voor ons niet wat we willen.
We willen graag samen een oplossing.
Ik zat te denken om die 6 maanden als zzp'er bij haar in dienst te gaan om die 6 maanden te overbruggen. En daarna weer gewoon terug in loondienst voor 2 jaar.

Mijn vraag is nu gewoon mag en kan dat wettelijk gezien?? Hoe zit dat? Mag je gelijk de zelfde maand overstappen? Zit daar een bepaalde tijd tussen?

Alvast bedankt,

Suus

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja een veel voorkomend probleem als werkgever wil je wel maar je durft de vaste verantwoordelijkheid niet aan . Mogelijkheden zijn er eigenlijk niet. Behalve als je onder een cao valt waar uitzonderingen in zijn opgenomen. Ben je een BBL of bol LL geweest of nu ? Nee ? dan weet ik het ook niet. Als zzp'r ja als je meerdere opdracht gevers zou hebben maar ook die wet klopt van geen kanten mogelijk omdat die wet zo krakkemikkig is zou je het kunnen wagen . In de afgelopen kabinets periode hebben de vvd ( wiebes ) er een zooitje van gemaakt en de PvdA ( mooie loodje ) heeft de flex wet en het ontslagrecht totaal onwerkbaar gemaakt . Dus je hoop moet zijn dat er snel een nieuw kabinet komt die het puin durft op te ruimen . Het demissionaire kabinet gaat het niet doen. Wiebes heeft wel gezegd de ( zzp) wet is zo onduidelijk er komen geen boetes. Lodewijk heeft gezegd mijn wetjes zijn prima daar doe ik ! niks meer mee dat zei hij nog voor de verkiezingen. Nou dat hoeft hij dan ook niet meer . Maar jij en duizenden anderen worden gedupeerd . Sterkte er mee en zoek alvast naar een nieuwe baan succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als de economie zo onstabiel is, dan is het de vraag of je daarna voor weer 2 jaar kunt werken daar. Als je nu al 2 jaar werkt, dan nog een half jaar en dan weer 2 jaar, dat is al 4.5 jaar. Dat is een beste tijd en dus aardig stabiel. Het lijkt erop alsof de werkgever wel de lusten wil, maar niet de lasten. Ik zou in onderhandeling gaan voor een vast contract, want als de werkgever weer een nieuw iemand moet inwerken... dat kost ook tijd en geld.

Antwoorden (1)

Leuk bedacht, maar die vlieger gaat niet op.

Als je na afloop van een dienstverband de werkzaamheden op factuurbasis voortzet is er sprake van schijnzelfstandigheid en een zogenaamd voortgezet dienstverband. Zowel arbeidsrechtelijk als fiscaal komen jij en de werkgever/opdrachtgever daar uiteindelijk mee in de knoei, als er iemand achter komt. Met terugwerkende kracht worden er dan loonheffingen opgelegd, al dan niet verhoogd met een boete.

Toegevoegd na 3 dagen:
Aanvulling naar aanleiding van reactie:

De wetgeving rond die 6 maanden is er niet voor niets. Er is geen slimme/veilige/verstandige/legale route om er onderuit te komen en dat is ook niet de bedoeling.

Er moet na een dienstverband minimaal 6 maanden (en 1 dag) tussen uitvoering van dezelfde werkzaamheden voor dezelfde werkgever zitten om niet te spreken van een voortgezet dienstverband. Het maakt niet uit hoe dezelfde werkzaamheden na dat initiële dienstverband worden uitgevoerd: ook in dienstverband, als ondernemer, als uitzendkracht, via payroll of wat dan ook. Dus mag wat jij voorstelt: nee, er moet hoe dan ook meer dan 6 maanden tussen zitten.

Afgezien van het arbeidsrechtelijke deel is er nog een probleem. Als je als ZZP'er alleen een opdracht hebt van deze opdrachtgever ben je ook volgens de handelswet en de belastingwetten geen ondernemer en heb je geen recht op fiscale ondernemersfaciliteiten. Ook op dat punt kun je dus problemen verwachten met de Belastingdienst, tenzij je echt als ondernemer de markt op gaat en streeft naar meerdere opdrachtgevers.

Vergeet trouwens niet het risico van het ondernemerschap. Als je ziek wordt, krijg je niet doorbetaald. Als je vrij neemt ook niet. Op vakantie ook niet. Je bouwt niet automatisch pensioen op (daar moet je voor sparen). En als je arbeidsongeschikt raakt, heb je de rest van je leven een probleem (tenzij je jezelf daar tijdig en voldoende voor hebt kunnen verzekeren, maar dat is lastig en duur). Als je op het werk schade veroorzaakt, ben je in sommige gevallen aansprakelijk. Opleidingen moet je zelf betalen. Enzovoorts...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook niet als ik bijv pas na 2 of 3 maanden dat doe? En dan gewoon een jaar of zo zzp er blijf? Of iets anders? Iemand een suggestie?
Computoon
6 jaar geleden
Twee of drie maanden maakt niet uit, het zijn de omstandigheden die bepalend zijn. Als je bijv. een vast aantal uren per week werkt, op een vaste plaats, voor één opdrachtgever die vertelt wat je moet doen en je daarbij gebruik maakt van spullen van de opdrachtgever: dan ben je feitelijk gewoon een werknemer met een ander etiket. Het etiket telt echter niet. Het zijn de feitelijke omstandigheden die bepalend zijn bij de beoordeling van de arbeidsrelatie. "Als zzp'er in dienst gaan...": in die zin zit al een tegenstrijdigheid. Ze kan jou gewoon in vaste dienst nemen. Gaat het aantoonbaar slecht met het bedrijf dan kan de werkgever bij het UWV een ontslagvergunning aanvragen wegens bedrijfseconomische redenen. Dat verzoek moet wel goed onderbouwd zijn.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+1: Precies, dit is nu juist de reden dat die hele wetgeving is aangepast (al deugt het nu ook van geen kanten, maar dat terzijde) omdat exact wat hier beschreven wordt nu NIET de bedoeling is. Maar Suusguitar: is dit al je derde contract dan, dat straks afloopt? Anders kan ze je toch gewoon weer een tijdelijk contract geven? Er zijn wel situaties waarin het zou kunnen om hetzelfde werk eerst in dienst en later als ZZP'er te gaan doen, bijvoorbeeld als je net van start gaat als ondernemer. Als je wilt weten hoe het precies zit: kijk eens naar de criteria voor ondernemerschap zoals de Belastingdienst die formuleert en bepaal of jullie arbeidsrelatie daaraan voldoet of niet. Houd daarbij in gedachten dat wanneer je datzelfde werk al eerder in loondienst hebt gedaan, er HEEL strikt naar die criteria gekeken zal worden omdat dit (enorm) riekt naar schijnzelfstandigheid. Daarbij moet je jezelf ook afvragen - áls het al zou kunnen in jouw situatie, wat ik niet verwacht - of het de moeite waard is om voor zes maanden je in te schrijven bij de KVK en allerlei verzekeringen af te sluiten. Aansprakelijkheid moet je natuurlijk sowieso verzekeren, en afhankelijk van het werk dat je doet ook beroepsaansprakelijkheid. En arbeidsongeschiktheid, verzeker je dat? Of loop je het risico dat je terugvalt in de Bijstand als je toch je werk kwijtraakt of als je ziek wordt? En het feit dat je geen pensioen opbouwt in dat half jaar, heb je daar al aan gedacht? Dat zijn zomaar wat voorbeeldjes, maar een half jaar lang ondernemer zijn lijkt me amper de moeite waard. Nog los van het risico dat je opdrachtgever loopt op het achteraf moeten betalen van de werkgeverspremies als de Belastingdienst gaat controleren.