Is er een MBO 4 opleiding zelfstandig ondernemer?

Is er een MBO 4 opleiding zelfstandig ondernemer of iets in die richting? Als die er is dan ook op een school in of in de buurt van Groningen of Zwolle. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb 3 jaar geleden de opleiding filiaalmanager niveau 4 gedaan. Het laatste jaar kon je kiezen tussen filiaalmanager en zelfstandig ondernemer. De 1e ging voornamelijk verder op het onderdeel persooneel en de 2e op een administratief vlak. Ik weet niet of deze opleiding nog word gegeven en op welke scholen. Ik heb hem gedaan op roc Eindhoven (Summa college).

Antwoorden (2)

Nee, een algemene opleiding tot zelfstandig ondernemer is er niet (meer). Vroeger was er het zg. AOV-Middenstandsdiploma wat iedere ondernemer behoorde te hebben, nu geldt deze eis niet meer.

Wel krijg je bij verschillende mbo-opleidingen vergelijkbare vakken. Denk bijv. aan de opleiding administrateur (ook niveau 4), waarbij er naast diverse puur financieel-administratieve vakken ook zijdelings aandacht geschonken wordt aan commerciële beroepsvorming. Wil je juist meer weten van de commercie / verkoop zelf, dan kan je ook kiezen voor de mbo-opleiding Commerciële economie.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens zijn er wel algemene ondernemerscursussen, maar die zijn dus (ook) niet verplicht.
http://www.nha.nl/cursus/beroepscursussen/detailhandel-en-horeca/detailhandel/Zelfstandig-Ondernemer-Basis.aspx
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Of er MBO scholen zijn die dit aanbieden weet ik niet, maar de LOI biedt wel diverse (MBO niveau) varianten aan voor zelfstudie:

https://www.loi.nl/n-3821-kort-mbo-ondernemer-retail
https://www.loi.nl/n-3870-kort-mbo-startende-ondernemer

Dan heb je ook nog de opleiding Small Business & Retail Management, betreft HBO, wordt door diverse hogescholen aangeboden.

Ik weet niet wat je ambities zijn, maar mocht je HBO willen doen kun je ook een willekeurige economische opleiding op MBO niveau 4 doen als vooropleiding voor SBRM.

De vraag is wat je met een opleiding of diploma 'ondernemen' wilt doen, want voor ondernemerschap is geen diploma nodig, maar meer een karaktereigenschap.

Toegevoegd na 11 minuten:
Update

HIer nog een link naar een complete en erkende MBO opleiding via de LOI:

https://www.loi.nl/n-3820-mbo-ondernemer-retail