Hoe word je examinator voor in het onderwijs?

Ik wil graag docent worden maar kan je daarbij ook mondelinge examens afleggen bij leerlingen?
Bijvoorbeeld maatschappijleer?
Waarschijnlijk dan docent maatschappijleer 2e graads.
Misschien doe ik daarna een 1e graads.
Moet je voor examinator een extra studie doen? HBO? WO..?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Normaal gesproken worden er bij het vak maatschappijleer geen mondelinge examens afgenomen. Dat is alleen bij staatsexamens, voor leerlingen die om wat voor reden dan ook niet kunnen deelnemen aan regulier onderwijs met reguliere examens.

Er is geen aparte opleiding om examinator te worden, wel een aantal voorwaarden en selectiecriteria.

Het CvTE (College voor Toetsen en Examens) zoekt 'gemotiveerde docenten met een grote mate aan vakkennis, die werkzaam zijn in het onderwijs en lesgeven aan examenklassen.'

Voor vmbo kun je met een tweedegraads lesbevoegdheid examenklassen lesgeven, voor havo en vwo is een eerstegraads lesbevoegdheid nodig.
Verder wordt in een sollicitatie-procedure bekeken of iemand geschikt is als examinator.

Meer informatie via de link van het CvTE. Helemaal onderaan de pagina kun je een pdf downloaden met specifieke informatie voor examinatoren.