Kun je snipperdagen kopen van je werkgever?

wil een dag minder werken,32 uur per week,moet contract worden omgezet van 40/32 uur per week.echter dan minder pensioenopbouw en minder loon bij eventuele ziekte.als je snipperdagen kunt kopen blijft contract ongewijzigd.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.6K
paulus811
7 jaar geleden
Lijkt me een betere vraag voor je werkgever dan op dit forum. Hoe moeten wij nu weten welke regels bij jouw werkgever van toepassing zijn? Over het algemeen is het slimmer om vakantiedagen te kopen dan parttime te gaan werken. Om de redenen die je noemt, maar daarnaast verlies je geen vrije dagen als de parttime dag op een nationale feestdag valt. Aan de andere kant is part time wel safer voor de toekomst omdat de uren in je contract worden aangepast. Een regeling om vakantiedagen te kopen, kan ook zomaar weer worden afgeschaft.
tinus1969
7 jaar geleden
Precies, praat met je werkgever. Overigens, in de tijd dat je 32 uur werkt verdien je minder en heb je dus ook minder pensioenopbouw etc.
Computoon
7 jaar geleden
Als het idee van vraagsteller zou worden uitgevoerd, verdient hij niet minder maar het kost hem wel geld. Hij wil namelijk verlofdagen bijkopen tot fulltime werktijd. De werkgever moet hem dan ook een fulltime salaris betalen maar dat fullltime salaris kost de werkgever 4/5, omdat vraagsteller voor 1/5 deel zijn werkgever heeft gesponsord. Anders gezegd: vraagsteller betaalt in zijn gedachtegang in feite de dag die hij niet werkt aan de werkgever terug zodat de werkgever een voltijds salaris kan blijven uitbetalen. Werkgever zal hier echter niet mee akkoord gaan, ben ik bang. Normaal gesproken, ontvang je uiteraard wel minder salaris als je korter gaat werken.

Antwoorden (1)

Vaak bestaat wel de mogelijkheid om vakantiedagen bij te kopen maar niet op de manier zoals jij voorstelt. Instemming van de ondernemingsraad met zo'n bij- en verkoopregeling is overigens noodzakelijk. Er zit dan een maximum aan het aantal bij te kopen of te verkopen dagen en de regeling is alleen mogelijk voor wie door zijn verlof heen is. De extra dagen kunnen ook niet worden meegenomen naar het nieuwe jaar. En het bedrijfsbelang mag zich er niet tegen verzetten.

Terug naar jouw idee.

Het zou inhouden dat je 52 verlofdagen zou moeten bijkopen, een voor elke week. Dat zou bruto een bedrag kosten van (schat ik) tussen de twee en drie maandsalarissen, uiteraard met de sociale lasten erover, zodat je in feite je eigen kortere werkweek zou sponsoren. En dat jaar in jaar uit.

Theoretisch zou het kunnen, de vraag kun je altijd voorleggen aan je werkgever. Maar een negatief antwoord kan in de praktijk worden verwacht. Denk eens in wat er gebeurt bij ziekte. Je wil (verwacht ik) dat de werkgever dan ook het loon doorbetaalt op basis van fulltime uren, maximaal 2 jaar lang. Dat is niet realistisch.
Computoon
7 jaar geleden
paulus811
7 jaar geleden
Scherp punt dat je aanhaalt igv ziekte.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
inderdaad igv van zieke word het een moeilijk verhaal,ik werk zelf in de techniek en ik begreep laatst via een collega dat snipperdagen kopen bij WBV [Woningbouwver.]regelmatig word toegepast.