Wat zijn de rechten en plichten van een oproepkracht met betrekking tot opgeroepen worden?

Ik heb een oproepkracht contract bij mijn werkgever. Dus geen 0 uren of mini maxi. Nu wil hij mijn contract veranderen en daar in zetten dat ik elke dag van 7:15 tot half 9 s'ochtends bereikbaar moet zijn om die dag te komen werken. En als ik niet kan moet ik een hele goeie reden hebben waarom ik niet kan komen. Ik krijg 3 weken van te voren een rooster van hun en daar hou ik me altijd aan. Maar als ik niet ingepland sta plan ik wel eens andere dingen ja wat best logisch is vind ik.
Ook heeft hij nog niet verteld wat er gebeurt als ik nee zeg.

Ik vind het zelf nogal heftig aangezien ik mijn mobiel snachts altijd op still heb staan. Ook omdat ik niet elke dag om 7 uur mn bed uit ga om te wachten op een telefoontje.

Wat zijn de rechten en plichten van een oproepkracht met betrekking tot opgeroepen worden?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (1)

Er bestaan maar drie soorten contracten voor oproepkrachten.

@ een oproepcontract met voorovereenkomst

@ een nulurencontract

@ min-maxcontract

De vraag is welke van de twee bovenste jij hebt.
Even de kenmerken

@Oproepcontract met voorovereenkomst

"Als uw werkgever u oproept, beslist u zelf of u gaat werken. Als u gehoor geeft aan de oproep, ontstaat een arbeidsovereenkomst waarbij de afspraken in de voorovereenkomst gelden. Voor elke periode waarin u werkt, krijgt u een nieuwe tijdelijke arbeidsovereenkomst. De werkgever betaalt loon over de uren die u werkt. (...)

@Nulurencontract

Een nulurencontract heeft de volgende kenmerken: "U gaat aan het werk als uw werkgever u oproept. U heeft een contract voor bepaalde tijd of voor onbepaalde tijd. Maar u heeft geen afspraak gemaakt over het aantal uren dat u werkt. De werkgever betaalt u alleen loon over de uren die u werkt. Deze afspraak moet op papier staan. Deze afspraak geldt alleen voor de eerste 6 maanden van de arbeidsrelatie. Na die 6 maanden moet de werkgever loon doorbetalen als u bent opgeroepen en er door een reden die voor risico van de werkgever komt toch niet wordt gewerkt. Of als er werk is, maar u niet wordt opgeroepen. (...) Zijn uw werktijden niet van tevoren bepaald? En wordt u opgeroepen om te werken (waarbij u ook daadwerkelijk aan het werk gaat)? Dan moet uw werkgever u in ieder geval voor 3 uur loon betalen."

Het lijkt erop dat je werkgever deze 2 vormen door elkaar gooit: als hij je oproept moet je komen (dat hoort bij een 0-urencontract) maar als je een heel goede reden hebt, hoeft het weer niet. (Maar dat kan niet bij een 0-urencontract).

Zou er sprake zijn van de voorovereenkomst dan bepaal je helemaal zelf of je komt of niet. Uit je vraag begrijp ik, dat dit niet de bedoeling is).

Mijn conclusie: je hebt een gewoon 0-urencontract. Dan MOET je komen, geen weigering mogelijk. Het is dan wel handig om samen de dagen en tijden af te spreken waarbinnen je opgeroepen kunt worden en moet komen. Anders geldt gewoon: alle dagen gedurende alle tijden die in het bedrijf gebruikelijk zijn beschikbaar zijn.

Kortom: weet wat voor contract je hebt.

Het tweede vreemde vind ik, dat er nu sprake is van inroostering van uren voor oproepen. Oproepkrachten vullen normaal gesproken plotseling optredende "gaten" in de bezetting. Als er structureel werk is, zou je eerder een min-max contract moeten hebben of een parttimeovk voor een vast aantal uren.
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie, Ik vind het zelf ook moeilijk om te vinden wat voor contract ik heb. Er staat boven mijn contract Arbeidsovereenkomst Oproepkracht voor bepaalde tijd. (1jaar) Dus er is volgens mij geen spraken van 0 uren of iets.
Het feit dat ik het 3 weken van te voren weet is omdat ze gewoon personeel te weinig hebben en dat opvullen met oproepkrachten. Maar kunnen ze zomaar iets toevoegen aan mijn contract? Dus dat ik een oproepplicht heb.
Dat zou beteken dat ik elke ochtend om 7 uur op moet om te wachten tot dat ze me misschien gaan bellen tot half 9 sochtends. En dat als ik gebeld word en niet kan ik dan een hele goeie reden moet hebben. Zelf vind ik het raar want dan kan ik toch niet meer leven?
Computoon
7 jaar geleden
In de Arbeidstijdenwet staat in art. 4:2 o.a.  "4 Tevens maakt hij aan die werknemer ten minste 4 dagen van te voren de tijdstippen bekend waarop hij arbeid moet verrichten." De eerste "hij" is de werkgever. Het is daarom (mijns inziens) niet redelijk dat de werkgever van je verlangt dat je dagelijks "klaar zit" zodat je opgeroepen kunt worden. Dagelijks opgeroepen kunnen worden, wijst er eigenlijk op dat je structureel ingezet kunt worden. Daar is het 0-urencontract niet voor bedoeld. (0-uren contract = geen vast aantal werkuren, verplicht te komen na een oproep.) Ik raad je aan deze vraag (kosteloos) voor te leggen aan Het Juridisch Loket (zoek via Google). Daar zitten juristen. Een vraag stellen kost niets.  Verder zou je met je werkgever de dagen/tijden ad kunnen spreken waarvoor je ingeroosterd wil worden voor mogelijke oproepen. Bijv. max. 3 keer per week 's morgens. Dan weet je nog steeds niet of je daadwerkelijk opgeroepen wordt die dag maar weet je ook dat je niet alle dagen zo vroeg klaar hoeft te zitten, maar alleen de dagen dat je op het rooster staat. De werkgever kan dan de andere dagen met andere oproepkrachten "dichtroosteren". Wil hij dat niet en zit er geen verbetering in, dan kun je beter op zoek gaan naar een andere werkgever die het begrip "flexibiliteit" niet alleen vanuit zijn positie bekijkt. Ik besef echter ook dat werk niet voor het oprapen ligt.