Wat te doen als je baas je slecht behandeld ?

Ik werk ruim 6 jaar bij het bedrijf en heb altijd met plezier gewerkt. Met oude baas hadden we allemaal vaste afspraken wat betreft uren en vrije dagen. Tijdens het gesprek met nieuwe baas werd door hem gezegd dat alles zal hetzelfde blijven. Dus mensen die vrij hadden bepaalde dagen zouden ook houden. Vanaf eerste week dat hij begon werd de planning gelijk aangepast zonder enige overleg met personeel. Je hebt totaal geen idee meer waar je aan toe bent en het is toch nooit goed. Het werd gezegd "Zoek je het maar uit maar je komt wat opstaat" terwijl het was totaal geen afspraak. We kunnen niets op tegen brengen anders wordt je totaal niet meer ingepland. Je wordt verbaal en behandeld als een slaaf. Je wordt verplicht om over te werken zonder dat het gevraagd word. De emmer is overgelopen en niemand heeft er zin meer om zo te werken want je kunt niets en er is niemand meer bij wie je terecht kunt. Als het kon dan gingen we allemaal weg. Het werk is leuk begrijp me niet verkeerd maar als je zonder respect wordt behandeld en je raakt vertrouwen in jezelf kwijt wil je soms na een werkdag voor de trein springen. Wat kan ik en we samen kunnen er aan doen? Bij wie kunnen we terecht ? Om het aan hoofdkantoor gaan voorleggen heb ik weinig vertrouwen in en zal het als aller laatste doen. Ik weet niet of ik een vertrouwenspersoon daar kan op vertrouwen , ze zitten waarschijnlijk in het complot. Ik ben bereid om mijn nek uit te steken en me collega's zouden me zeker dekking geve

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5K
Antoni
7 jaar geleden
Bij voorbaat niet (willen) vertrouwen in de vertrouwenspersoon lijkt mij een heel slecht uitgangspunt. Geef hem of haar eerst de kans te laten zien dat hij of zij wel te vertrouwen is! Maak dus zo spoedig mogelijk met hem of haar een afspraak voor een gesprek, eventueel met een of meer collega's van jou daarbij.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vertrouwenspersoon is de eerste stap. Dan zit er gegarandeerd nog een baas BOVEN je baas ; probeer die te bereiken.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het komt doordat ik heb eerder gesprek gehad met een vertrouwenspersoon en later had ze alles doorverteld aan me baas. Ik weet het omdat bepaalde details heb ik terug in kunnen vinden en dat had ik maar aan een persoon verteld. Dus vandaar heb ik eerlijk gezegd weinig vertrouwen in. Hoe kan me bas binnen minuut weten dan dat ik het geweest was en niet iemand van andere 25 ?
Antoni
7 jaar geleden
Dat is dan heel onverstandig en onprofessioneel geweest van die vertrouwenspersoon. Heb je haar daar al op aangesproken? Als zij iets had willen doorvertellen aan je baas, had ze daar eerst met jou over moeten praten en van jou toestemming moeten vragen. Overleg met de beide betrokken partijen lijkt mij logisch, met een derde persoon daarbij als bemiddelaar (bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon), maar hoe zij (volgens jou) heeft gehandeld, is daarbij -op basis van de door jou nu hier gegeven informatie over wat er is gebeurd- niet verstandig van haar geweest.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dan kunt u snappen dat ik daardoor heb je vertrouwen in verloren. Ik wil daarom beter met een onafhankelijk instantie gesprek aan te gaan , dan is het een tussen partij die hopelijk aan mijn kant komt te staan. Aan andere kan snap ik dat het is een groot bedrijf en niemand wilt dat iemand slecht over praat en of wordt behandeld. Want als het gesprek bv buiten het bedrijf plaats vindt en daar zich rond spreekt. Het is slecht voor het imago van het bedrijf.
anneliez
7 jaar geleden
"Je collega's zouden je zeker steunen" Ik zou zeker minimaal een collega meenemen naar het gesprek. Je zou nietd e eerste zijn die als puntje bij paaltje komt in de steek gelaten wordt door collega's omdat ze uiteindelijk toch bang zijn voor de eventuele negatieve gevolgen
paulus811
7 jaar geleden
Onafhankelijke instanties zijn er niet, wie of wat je ook aanspreekt, er zal altijd afhankelijkheid zijn. Ik zou eens als groep een gesprek aanvragen met de nieuwe chef en duidelijk maken wat jullie dwars zit. Zorg dat bij dat overleg zoveel mogelijk direkte collega's aanwezig zijn en bereid het gesprek samen goed voor. Wees duidelijk in wat er fout gaat, blijf vriendelijk en ter zake zonder verwijtende toon. Hou het concreet, dus met goede voorbeelden wat er loos is om het gesprek te ondersteunen. Probeer afspraken te maken en deze in geschreven vorm bevestigd te krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat een dergelijk gesprek niet gaat werken. Zelfs de domste chef snapt dat het fout loopt als geen van de mensen onder hem/haar geen vertrouwen in de betreffende persoon hebben.

Antwoorden (1)

Kennelijk werk je bij een groter bedrijf, want je schrijft over een 'hoofdkantoor'.
In dat geval kunnen jullie het beste een gesprek aanvragen met de Ondernemingsraad. Die raad vertegenwoordigt jullie in het overleg met de werkgever en is opgericht (en gekozen door het personeel!) om jullie belangen te behartigen. Het zou raar zijn als de OR niet openstond voor de problemen die jullie op de werkvloer ondervinden.

Een andere optie: jullie zouden kunnen overwegen om een gesprek aan te vragen bij een vakbond. Je werkgever zal dat niet leuk vinden, maar omdat de werkverhoudingen toch al flink verstoord zijn maakt dat weinig uit, zeker als je het gezamenlijk doet. De vakbond kan je prima informeren over (en eventueel ondersteunen bij) je mogelijkheden om uit de impasse te komen, waarbij met name de verstoorde werkverhoudingen en het niet nakomen van CAO-afspraken door de werkgever zwaar wegen.
Pieter2011
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
Goede adviezen! Daar heeft de vraagsteller zeker wat aan! + 1 voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik heb advies gekregen om bij FNV aan te melden en het probleem daar gaan melden. Alleen die zouden pas gaan helpen als je een maand of 3 lid bent. En op internet lees ik dat ze bieden niet echt een help. Ik heb geen idee het is nieuw voor me als iemand mee ervaring heeft hoe het in zijn werk gaat hoor ik het graag .
Pieter2011
7 jaar geleden
De vakbond is een externe organisatie, de OR een interne partij die het bedrijf goed kent en regelmatig, namens het personeel (dus ook namens jullie!), met de directie om de tafel zit. Daarom kun je in eerste instantie het beste bij de OR terecht. Ik verwacht dat een vakbond je in eerste instantie ook naar de Ondernemingsraad zal verwijzen. (Zo hoort het in elk geval wel). Anders zal de vakbond waarschijnlijk contact opnemen met de OR, om over de problemen te overleggen. Uiteindelijk komen de problemen daar dus toch terecht. Wat je ook kunt doen is gezamenlijk een vertrouwelijk gesprek aanvragen met de voorzitter van de OR.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Oke maar hoe kom ik in contact met OR zonder dat mijn bedrijfsleider daar achter komt ? Moet ik dan hoofdkantoor opbellen en vragen of ik een vertrouwen persoon kan spreken?
Pieter2011
7 jaar geleden
Is er geen telefoonlijst waarop de OR-leden staan? Of geeft de raad geen blad of jaarverslag uit met contactgegevens? Is er geen intranet waar die info op staat? Ken je helemaal niemand van het hoofdkantoor die je aan die informatie kan helpen? Vraag het eerst even aan je collega's en bel eventueel naar het hoofdkantoor en vraag de telefoniste (!) naar de contactgegevens. Goed advies: doe het niet in je eentje, maar namens en in overleg met je naaste collega's!