Concept contract ontvangen, is dit een goed contract?

Goededag dames en heren,
Ik heb zojuist een concept contract mogen ontvangen van mijn (wellicht) toekomstige werkgever.

Zien jullie vreemde, tegenstrijdige dingen? Zelfs die tegen de wet in zijn.
Graag jullie advies.

Ik zie wel al dat het niet in het voordeel van mij is geschreven.

Wat gegevens:
Functie Hands-on Marketing Manager
Naast strategische taken ook uitvoerende taken (designer, optimaliseren online/offline bla bla)

Bekijk contract (wetransfer link): https://we.tl/OuYhhQ4mDN

Toegevoegd na 43 minuten:
Zo zie ik o.a.:

1.2 Werkgever heeft het recht om werknemer in een andere functie aan te stellen, danwel andere werkzaamheden te laten verrichten mits die functie danwel die werkzaam¬he¬den gelet op opleiding, ervaring en functioneren van werknemer als passend kan/kunnen worden aangemerkt. Bij benoeming in een andere functie gelden vanaf de in¬gangs¬da¬tum het bij die functie behorende salaris en de bij die functie behorende emolumenten.

6.7 De eerste dag per periode van ziekteverzuim komt voor rekening van werknemer.

7.3 Werknemer dient de vakantiedagen in beginsel op te nemen in het jaar waarin deze worden toegekend. ... ...

13.0 Verbod van nevenwerkzaamheden

13.1 Werknemer verbindt zich gedurende de looptijd van de arbeidsovereenkomst voor geen andere werkgever of opdrachtgever werkzaam te zullen zijn, noch betaald noch onbetaald, noch direct noch indirect en zich te zullen onthouden van het doen van zaken voor eigen rekening, behoudens schriftelijke toestemming van werkgever...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (1)

1.2 is een vreemde clausule en zeker niet voordelig, maar volgens mij niet tegen de wet
De clausules over ziektedagen is ook twijfelachtig maar toegestaan mits niet expliciet in de CAO opgenomen.
Je minimum (wettelijk) verlof moet tot 6 maanden na het jaar waarin het valt geldig blijven. Hier mag alleen in het voordeel van de werkgever van afgeweken worden. Oftewel de werkgever kan je in principe niet dwingen dit in hetzelfde jaar op te nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
De clausules over nevenwerkzaamheden zijn redelijk standaard, maar worden over het algemeen niet heel strikt gehandhaafd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor uw antwoord... 1.2 hoe zou ik hier dan een verbetervoorstel voor kunnen geven? 6.7 zou ik misschien eruit kunnen laten halen (kan altijd proberen) 7.3 ja dat je tegoed tot 6 maanden meeneemt in het nieuwe jaar...
ik had het anders geintrepeteerd... is inderdaad standaard regel. 13 Of een schrijven maken dat ik naast het werk bij de werkgever ook nevenactiviteiten uitvoer onder eigen freelance bedrijf... en dan eventueel opnemen dat ik niet voor directe concurrenten (zelfde werkzaamheden) het werk zal uitvoeren...
En dit gezamelijk ondertekenen...?
dan kan ik mijn activiteiten voorzetten voornamelijk punt 1.2
stelde functie is/wordt overbodig kunnen ze mij downgraden naar bijvoorbeeld notulist voor marketingafdeling, of marketing medewerker?
Wel met behoud van zelfde loon e.d.?
Computoon
7 jaar geleden
6.7 is wettelijk gewoon toegestaan mits in contract opgenomen. Kunnen er 1 of 2 zijn, maar niet opnieuw bij een nieuw ziektegeval binnen 4 weken.
7.3: wettelijk moeten de wettelijke vakantiedagen (20 bij voltijd) voor 1 juli van het jaar na het jaar van opbouw zijn opgenomen. Anders vervallen ze. 1.2 is raar. Niet het kunnen aanpassen op zich, daar gelden echter strakke richtlijnen voor en "redelijkheid" en "billijkheid". Hier gaat de werkgever wel zeer soepel om met een "wijzigingsbeding". Wie bepaalt wat passend is? Dat lijkt hij zomaar eenzijdig te kunnen bepalen. En nee, bij "downgraden" gaat ook het salaris omlaag. Dat is af te leiden in de laatste zin. Maar dat kan "zomaar" niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Computoon,
bedankt voor je antwoord/reactie... zo te horen zijn dus eigenlijk alle punten redelijk behalve 1.2 (hier zit ik ook mee) Wat zou ik voor kunnen stellen om aan te passen? Gewoon geheel stuk verwijderen of iets van:
dat dit alleen mogelijk is met instemming van de werknemer.? Is het contract niet een beetje eenzijdig (voordeel van werkgever?)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En ik ontvang ook reiskosten (per mail besproken) km x 0,19.
Dit staat niet concreet in het contract. wel zakelijke km vergoeding naast woon-werkverkeer...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
0.19 per km is een redelijk standaard vergoeding. 1.2 zou naar mijn idee niet als bepaling opgenomen moeten worden, zoals hierboven gesteld gelden er al automatisch bepalingen vanuit het arbeidsrecht.
https://www.arbeidsrechter.nl/verandering-functie-werkplaats-werkzaamheden
https://www.arbeidsrechter.nl/andere-functie-taken-vestigingsplaats-arbeidsovereenkomst Het lijkt erop dat de wergever zich probeert in te dekken voor het geval hij je op een lager betaalde functie in wil zetten (wel op het niveau van je opleiding en ervaring, maar dat is nogal vaag). In dat geval zou je via de rechter je gelijk kunnen halen, maar dan is de arbeidsrelatie al compleet verstoord. Sowieso lijkt een functiewijziging me iets dat je in goed overleg moet doen, niet iets dat je via een contract af wil dwingen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je reactie... En dan nog 2e alinea van dit punt...
Lijkt mij ook in overleg te moeten gaan? En vergoedingen tegenover staan als werknemer akkoord gaat? 1.3 De standplaats van werknemer zal bij aanvang van de arbeidsovereenkomst kantooradres van werkgever zijn, maar werkgever behoudt zich het recht voor hierin wijziging aan te brengen met inachtneming van een redelijke aanzegtermijn. In het kader van de aard van de werkzaamheden van Werkgever zal Werknemer door geheel Nederland en aanpalende grensgebieden geplaatst kunnen worden bij opdrachtgevers van Werkgever. Op de vergoeding reiskosten is het bepaalde van artikel 8 van toepassing.

In het kader van de werkzaamheden is Werkgever bevoegd Werknemer te detacheren bij één van de zusterondernemingen van Werkgever. Zulks geschiedt met een redelijke aanzegtermijn. Voorts is werkgever bevoegd Werknemer in het kader van zijn werkzaamheden te detacheren bij een derde, waar Werknemer zijn/haar werkzaamheden zal verrichten. Zulks geschiedt met een redelijke aanzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
oowja de 0,19 cent is geen probleem, maar staat niet expliciet vermeld dat ik dat krijg voor woon werk verkeer...
Wel de vergoeding voor reiskosten anders dan woon-werk verkeer : 9.2 Ingeval werknemer in opdracht van werkgever in zijn/haar privé-auto zakelijke kilometers rijdt, anders dan die met betrekking tot woon-werkverkeer, heeft de werknemer recht op een kilometervergoeding van € 0,19. In deze vergoeding is tevens een bijdrage begrepen in een (door werknemer af te sluiten) all risk- en ongevallen inzittendenverzekering.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit zou ik als antwoord terug kunnen sturen nav reactie op concept: Punt 1.2:
Mag niet, moet wederzijds besloten worden.
Een functiewijziging lijkt mij ook iets dat je in goed overleg moet doen en niet dat via een contract af gedwongen dient te worden. Daarnaast hoe wordt ‘passend’ beoordeeld. En salaris (verlagen) mag niet zomaar eenzijdig bepaald worden. Graag gehele bepaling verwijderen.
Er gelden namelijk al automatisch bepalingen vanuit het arbeidsrecht Punt 1.3:
Verwijzing naar artikel 8 (pensioen) klopt niet. Denk dat dit artikel 9 moet zijn?
Daarnaast lijkt het mij ook niet dat ik wordt gedetacheerd naar zusterondernemingen en/of bij een derde? Punt 6.7:
Kan deze bepaling niet anders? En wat betekend “voor rekening van werknemer” betekend dit dat als ik gebeurd een dag niet wordt uitbetaald? Punt 7.2:
Dit doe je toch met collectieve ADV/ATV dagen en niet met vakantiedagen? Punt 9.2:
Er staat geen bepaling voor vergoeding reiskosten voor woon-werkverkeer in.
Deze bepaling is ook iets wat apart? “In deze vergoeding is tevens een bijdrage begrepen in een (door werknemer af te sluiten) all risk- en ongevallen inzittendenverzekering.” Punt 13:1:
Ik voer af en toe nevenactiviteiten uit onder mijn eigen naam of inschrijving bij KvK “KC Media”. Ik wil dit wel blijvendoen (is namelijk familie, vereniging en vrienden).
Wellicht erin opnemen dat ik géén nevenactiviteiten uitvoer voor concurrenten e.d. . ?
Dit is ook logisch en vanzelfsprekend. Punt 15.1
Dit wordt wel lastig “dan wel bij een dergelijke relatie dan wel klant in dienst te treden.” En voornamelijk het klant gedeelte. Mocht ik ooit van job veranderen en niet bij een klant zou mogen werken, terwijl het klantenportfolio erg groot is. Moet hier niet ipv relatie dan wel klant staan “concurrent”
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je de baan graag wil hebben zou ik kijken of je het contract mondeling kunt bespreken, op deze manier komt het redelijk hard over. Aan de andere kant kun je je afvragen of je voor deze werkgever wil werken als ze bewust hun contracten zo insteken.