Kan mijn werkgever mij dwingen om onbetaald verlof op te nemen als ik ziek ben?

Ik heb een gesprek gehad met mijn werkgever omdat ik tijdelijk minder wil werken (minder uren per dag of een dag minder) Dit wil ik omdat ik de ziekte van Pfeiffer heb en nu gewoonweg te moe en uitgeput ben om mijn normale werkuren vol te houden.

Mijn werkgever wil nu dat ik de uren die ik minder wil gaan werken als onbetaald verlof opneem, mag dit zomaar?
Ik kan toch gewoon gedeeltelijk (en tijdelijk) in de ziektewet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Allereerst: een 'gewone' werknemer komt niet in de Ziektewet. De werkgever moet het loon van die werknemer doorbetalen zolang die ziek is.

Als je ziek bent, moet je loon worden doorbetaald. Dan moet je je wel onder behandeling stellen van een arts. De bedrijfsarts zal een advies uitbrengen of je arbeidsongeschikt bent en de werkgever neemt dat advies (meestal) over. De ziekte moet worden opgevolgd, er moet een Plan van aanpak komen (na een aantal weken), je moet aanwijzingen rondom de genezing opvolgen, enz. Kortom: de werkgever moet er wettelijk alles aan doen om jou z.s.m. weer aan het werk te krijgen.

Wil je 'gewoon' blijvend minder gaan werken, dan kan dat (in overleg met de werkgever) ook maar dan hoeven die uren uiteraard niet te worden doorbetaald.

De keus is dus:
'Gewoon' minder willen gaan werken -> geen loondoorbetaling
Ziekte: onder behandeling stellen arts, bedrijfsarts brengt advies uit of hij je geheel of gedeeltelijk arbeidsongeschikt vindt, enz. enz.: doorbetaling van loo
Computoon
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ zo gaat het precies in zijn werk.

Andere antwoorden (1)

Als je uit eigen initiatief/vrijwillig besluit om minder te werken (ongeacht om welke reden) dan heeft jouw werkgever het recht om dit als onbetaald verlof te zien.

Daarbij is dat 'eigen initiatief' van cruciaal belang. Dus uit vrije wil, niet omdat het moet.

Heb je een ziekte, dan dien je niet vrijwilliger verlof in, maar laat je dit onderzoeken (door bijv. de bedrijfsarts) en dan komt daar een advies uit voort, hiermee ga je naar het UWV, zij kunnen jou dan voor zoveel % arbeidsongeschikt verklaren. In dat geval dien je de overige percentage te werken en het aantal % dat je arbeidsongeschikt bent krijg je uitbetaalt door UWV en/of jouw werkgever.

Dus vanaf het begin is het eigenlijk mis gegaan dat je zelf aan je werkgever vraagt om minder te werken. Het dient niet vanuit jou te komen, maar dat jouw werkgever daarvan wordt overtuigd (door onafhankelijke/3de partij).

Wat je nu kan doen is naar bedrijfsarts stappen en ook naar UWV en zo laten 'onderzoeken' hoeveel % je arbeidsongeschikt bent. Je moet niet de indruk wekken dat je overdrijft (tegenover bedrijfsarts of UWV) anders krijgt jouw werkgever argwaan. Dus zo neutraal mogelijk blijven (door oa. jouw volledige medewerking te verlenen aan deze onderzoeken). Als je laat blijken (tegenover je werkgever) dat je graag wilt werken maar dat het door 'overmacht' komt, zal hij het heel anders opvatten dan dat je uit jezelf zegt dat je minder wilt gaan werken (omdat ...).

Even een situatie-schets:
'Ik wil minder werken, want ik heb die-en-die ziekte' komt heel anders over dan 'Ik heb die-en-die ziekte, daarom wil ik minder werken'. Subtiel verschil zit hem in de volgorde (eerst laten onderzoeken dan tot een constatering komen, ipv. tot een constatering komen en daarna pas evt. laten onderzoeken)