Majoor is een militaire rang bij de landmacht, de marechaussee, of de luchtmacht
Je zult eerst met minstens met een afgemaakte opleiding VWO of HBO/WO bij defensie moeten solliciteren en aangenomen worden in de rang van officier. Dan kun je via promoties en dienstjaren uiteindelijk bevorderd worden tot Majoor.
Majoor Marco Kroon bv begon zijn militaire loopbaan in 1989 als marinier algemeen bij het Korps Mariniers en werd pas in 2004 bevorderd tot majoor. Daar tussen heeft hij eerst heel wat leidinggevende functies vervuld binnen het Korps.
De bevordering tot Majoor is vaak het hoogtepunt van een glansvolle carrière die maar door weinigen wordt bereikt.

Toegevoegd na 8 minuten:
Moet zijn:
Majoor Kroon werd pas in 2014 bevorderd tot Majoor. Dat is dus 24jaar na zijn indiensttreding als marinier. De bevordering hing samen met zijn nieuwe functie.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kom, kom... een majoor is geen vlagofficier, slechts één ster met balk, er kunnen 3 sterren met balk op een epaulet...!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als het al 24 jaar duurt om majoor te worden en er zitten nog 5 rangen tussen majoor en generaal, hoe lang duurt het dan voor iemand generaal wordt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Majoor is een eind functie voor een officier die zijn tijd uit zit, of ..... de top die een onderofficier door bijzondere kwaliteiten en dienstjaren kan verkrijgen
ronron1212
7 jaar geleden
Calle generaal word je niet zo maar net als directeur in een bedrijf daar komen de meeste mensen ook niet verder dan gewoon medewerker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Freekfkuweel,
Vlagofficieren vindt men alleen bij de vier allerhoogste rangen bij de Nederlandse Marine.
Zij zijn alleen gerechtigd zich vlagofficier te noemen en de commandovlag of onderscheidingsvlag te voeren op het schip dat de vloot leidt. - Het vlaggenschip. Er kunnen zelfs drie sterren met een lauwerkrans op een epaulet. Dat zegt niet zoveel over het aantal militairen die deze rang kunnen bereiken. De epaulet met de ster op één balk is voor de rang majoor, die pas na een flink aantal jaren kan worden bereikt en zeker niet door iedereen. Hoe hoger men komt, des te dunner wordt de spoeling en des te zwaarder zijn de verplichte carrière-opleidingen.
Voor de opvolgende rang (de rang van luitenant-kolonel) moet men geselecteerd worden om de eenjarige verplichte opleiding Hogere Defensie Vorming te mogen volgen. Alleen die militairen worden uitgekozen waarvan de leiding denkt dat zij mogelijk geschikt zijn voor een functie als kolonel of hoger. Het zijn er dus niet zoveel die de twee sterren op de balk halen, laat staan drie sterren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je na de havo/vwo naar de KMA gaat, word je veel sneller majoor dan als je begint bij de Manschappen. Dus je antwoord is onvolledig! Voor een onderofficier is majoor het hoogsthaalbare, niet voor degene die de officiersopleiding doen!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nergens schrijf ik dat voor een Hoofdofficier de rang van Majoor het hoogste haalbare is, maar in de praktijk is vaak wel het eindpunt van de carrière. Weinigen worden uitverkoren om na jaren de opleiding te volgen die geëist wordt om in een hogere rang dan majoor te worden benoemd.
De KMA bestaat niet meer, hoewel zij deze naam in Breda nog wel voeren. Alle officieren van de Nederlandse krijgsmacht worden binnen één academie opgeleid: de Nederlandse Defensie Academie (NLDA). Dat is al sinds 2006.
Om zich voor een studie te mogen aanmelden moet men eerst aangenomen zijn voor baan in de officiersfunctie bij defensie.
https://werkenbijdefensie.nl/studerenbijdefensie Alle basisopleidingen van soldaten en onderofficieren van de landmacht worden verzorgd door de KMS in Ermelo. Onderofficieren hebben de rang van sergeant tot en met adjudant-onderofficier.
https://www.defensie.nl/organisatie/landmacht/inhoud/eenheden/otco/koninklijke-militaire-school Men kan als adjudant-onderofficier rechtstreeks bevorderd worden tot eerste-luitenant (een zogenaamde uitloper indien men bovenmatig goed functioneert) en kan dan in uitzonderlijke gevallen de rang van kapitein bereiken (subalterne officieren). Omdat een uitloper eerst de hoogste rang van adjudant-onderofficier bereikt moet hebben is hij bij zijn benoeming tot eerste-luitenant al om en nabij de 50jaar. Om dan nog via de rang van Kapitein de rang van Majoor Hoofdofficier te bereiken is praktisch haast onmogelijk, het zal best wel een keer voorkomen in de toekomst, maar dan heeft men nog tussentijds minstens een afgeronde academische studie gevolgd en een aanvaardbare leeftijd. De belofte dat men als onderofficier de mogelijkheid heeft om tot Majoor Hoofdofficier benoemd te worden is zoiets als: koop een staatslot en u kunt miljonair worden.