hoeveel uur moet je werken om freelancer te worden?

Als ik freelancer zou willen worden hoeveel uur moet je dan werken? En moet je voor meerdere bedrijven werken of is in bedrijf voldoende? En wat zijn de voor en nadelen van freelancer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een freelancer werk op basis van klus. Betaald zelf verzekering en ander zaken. Bedenk zelf de voor en nadelen maar eens. :)
Erna55
7 jaar geleden
Wij weten niet wat je werk waard is, of met hoeveel geld je genoegen neemt.
Dus hoeveel uur je wilt werken is een beslissing die je alleen zelf kunt nemen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het gaat mij er meer op, vanaf wanneer moet ik mij inschrijven in de KVK? Of is dat niet verplicht als freelancer?
Erna55
7 jaar geleden
Dus met je vraag " hoeveel uur moet ik werken?" , bedoel je : moet ik me als freelancer inschrijven bij de KvK?
fisbel
7 jaar geleden
U bent niet verplicht om u bij de KvK in te schrijven. Dit moet pas als u zich als ondernemer wil afficheren met de bijbehorende (extra) belastingkortingen.

Antwoorden (1)

Zodra je jezelf als freelancer aanbiedt, ben je freelancer. Daar zijn geen uren aan gekoppeld.
Als je echter het hele jaar slechts voor één opdrachtgever werkt, kan het erop lijken dat je in (verkapte) loondienst bent. Dat kan problemen met de belasting geven.

Als freelancer (ondernemer) opgeven bij de KvK moet je:
- als je regelmatig goederen en/of diensten levert en
- als je hier een meer dan symbolische vergoeding voor vraagt en
- als je deelneemt aan het (normale) economische verkeer (Als je een fiets opknapt en verkoopt aan familie of vrienden, dan ben je geen ondernemer).

Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, dan kun je in aanmerking komen voor bepaalde soorten ondernemersaftrek. Voor sommige van deze ondernemersaftrekken moet je voldoen aan het urencriterium:
- je besteedt minimaal 1.225 uren aan de onderneming.
- je moet meer tijd besteden aan je onderneming dan aan andere werkzaamheden (bijvoorbeeld in loondienst).

Voor- en nadelen liggen voor de hand: je bent vrijer als freelancer, maar altijd onzeker over je maandelijkse inkomsten en niet automatisch verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid.
SimonV