Filosofen komen terecht in banen waarbij een brede algemene ontwikkeling, scherp denkvermogen en goede communicatieve vaardigheden worden gevraagd. Je vindt ze in het bedrijfsleven, in de journalistiek, bij de overheid en in het onderwijs. Ze werken daar in uiteenlopende beroepen zoals:

•Beleidsmedewerker
•Ethisch deskundige (adviesbureau, financiële instelling)
•Programmeur van debatten en culturele programma's
•Trainer, consultant
•Uitgever
•Wetenschappelijk onderzoeker
•Wetenschapsjournalist, redacteur
•Docent Filosofie
SimonV
8 jaar geleden
Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Filosoof staat hierover deze informatie:

"Arbeidsmarktperspectief en Doorgroeimogelijkheden filosoof

Het arbeidsmarktperspectief voor de filosoof als zodanig is rampzalig. Filosofen in de geschiedenis zijn zelden in staat geweest met hun filosofie een brood op tafel te krijgen: meestal verdienden zij hun geld als leraar, of erfden zij simpelweg genoeg van hun familie. Echter, de academische methoden die de filosoof tijdens zijn studie aanleert kunnen in vele beroepsgroepen worden toegepast. Met name beroepen die veel te maken krijgen met complexe bulten informatie, morele vragen, conflictsituaties en kritische reflecties zijn uitermate geschikt voor de net afgestudeerde filosoof. De breed ontwikkelde filosoof heeft dan ook voldoende mogelijkheden op de arbeidsmarkt, en daarmee ook de bijbehorende doorgroeimogelijkheden. Ook kan hij natuurlijk altijd nog een boek schrijven.",

en als achtergrondinformatie is de volgende tekst, van dezelfde website, nuttig:

"Beroepsprofiel filosoof

Filosoof als zodanig is niet echt een beroep. Een filosoof is simpelweg iemand die filosofeert, en iemand kan dit in principe al doen zonder ooit van het begrip ‘filosofie’ gehoord te hebben. Om echt filosoof van beroep te zijn ligt het eerder voor de hand om iets geschreven te moeten hebben, een boek of minimaal een aantal artikelen. In de oudheid en middeleeuwen was dit simpel: enkel de rijken hadden de tijd en waren geschoold genoeg om überhaupt tijd te kunnen steken in een dergelijke activiteit. Tegenwoordig kan iedereen op een blog of op de opiniepagina van een krant filosofische gedachten met de wereld delen.

Wanneer iemand dus precies een filosoof van beroep is, is even duidelijk als de vraag naar wat filosofie zelf precies is. Meestal wordt met zekerheid gesteld dat hoogleraren in de filosofie toch minimaal filosofen zijn, en mogelijk ook iedereen die het diploma van de wo-studie heeft behaald. In werkelijkheid oefenen veel van deze studenten echter later een beroep uit waarin ze weinig meer met hun oorspronkelijke studie te maken hebben.".
Antoni
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Plus!