Enzo Knol verdient veel geld met zijn dagelijkse vlog. Hij heeft onlangs een huis voor €450.000 gekocht (cash betaald) Wie betaalt hem ?

Er staan geen advertenties op zijn vlog. Maar de Nieuwe Revue schat zijn inkomsten tussen de 5 ton en 2 miljoen per jaar. Wie betaalt dat ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat hangt samen met de ‘views’, het aantal keren dat zijn filmpjes worden bekeken: dat is bij Enzo Knol binnen 24 uur al snel 250.000 keer. In januari 2014 was dat 34 miljoen keer, en over het hele jaar 2014 zo'n 214,465,101 keer.

Wie zulke aantallen weet te genereren, kan er goed geld mee verdienen. Want Youtube plaatst advertenties vóór en rond zijn video’s. Hij kan intussen tegen betaling ook producten aan zijn doorgaans jonge kijkerspubliek aanprijzen. Dat wordt dan weer bemiddeld door Divimove, een door Nederlanders gerund bureau uit Berlijn dat in totaal 1600 van dit soort Youtubers zegt te vertegenwoordigen.

Officieel is het een groot geheim hoeveel je als videomaker aan je advertenties verdient, want volgens het contract met Youtube is praten erover ten strengste verboden. Maar als we wat rondvragen bij ingewijden in de sector en Youtubers zelf, komen we een heel eind.

Hoeveel je verdient met de advertenties rond je video’s wordt bepaald door een maatstaf die CPM (Cost Per Mille) heet, het geeft de inkomsten per duizend advertentieweergaven weer.

Die varieert per Youtuber nogal. Grote Amerikaanse Youtubers met honderden miljoenen views zitten al snel op zeven dollar, maar er is niemand in Nederland die dat haalt. Voor Knol moeten we meer denken aan een CPM-bedrag tegen de €3. Ook al omdat het aantal advertentieweergaven lager is dan het ‘view’-tellertje onder het filmpje. Daar gaat dan nog 45% afdracht aan Youtube van af. En Divimove toucheert rond de 15% voor zijn diensten.

Enzo verdient bij 226 duizend views rond de €300. Dat is dus afhankelijk van de nu geldende CPM-prijs en de advertentie ‘fill-rate’.
In 2014 verdiende hij €643.000 bruto met 214 miljoen views. €289.000 daarvan ging naar Google. Over de rest droeg hij €53.000 af aan Divimove. Er bleef voor hem rond €300.000 euro over voor hem.

Er verder promoot Enzo Knol ook wel eens een product hier of daar en hij runt zijn "Knolpower"-kledinglijn. Dat levert hem ‘minimaal vijftigduizend euro op,’ aldus een ingewijde.
Amadea
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Mooi verhaal! Maar zelfs met 3 ton bruto blijft het voor mij een raadsel hoe je in zo'n korte tijd een huis van meer dan 4 ton uit je kontzak kunt betalen.