Nul-uren contract beëindigd, toch ingepland, wat zijn de rechten?

Mijn zus had een nul-urencontract die onlangs is beëindigd, is per brief bevestigd. Toch is ze ingepland om deze week te gaan werken. Als ze deze uren toch zich beschikbaar stelt, heeft ze dan recht op loon van deze uren? Afgezien van dat het slordig is om iemand in te plannen, terwijl diegene officieel al is ontslagen, vind ik het niet netjes.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Erna55
8 jaar geleden
Kijk naar de datum van beeiniging van het contract.
Is die datum al voorbij, dan hoeft je zus niet te gaan werken.
Het kan handig zijn om de werkgever te bellen en het misverstand op te lossen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Net als antwoord al aangeeft . Er zijn meerdere 0 uren overeenkomsten . Zoals Net ingegaan binnen 3 maanden kan een werkgever gewoon zeggen ik roep niet meer op . Dan oproep overeenkomsten langer dan dan 3 maanden lopende zonder eind tijd . Daar verwijst antwoord al naar . Daar moet een vastelling's overeenkomst gemaakt worden of de rechter . Dan die met wel een afloop datum . Roept werkgever op na die datum dan is je zuster direct na de eerste betaling in vaste dienst . Dus laat ze gewoon gaan :):) Ze heeft recht op een prima vergoeding . ! Tja de regels van de nieuwe wet z z zijn niet doordacht en werken zo dat werkgevers er bang van worden om mensen aan te nemen en werknemers daar weer de dupe van worden . Let op het kan zijn dat er meer speelt .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat wat erna schrijft is het beste mogelijk is er een misverstand . Maar ga je werken zonder contract prima dan ben je feitelijk direct in vaste dienst .

Antwoorden (1)

Als de werkgever een 0-urencontract wil opzeggen, heeft hij een ontslagvergunning nodig van het UWV. Als hij die vergunning heeft, kan hij opzeggen, standaard is die opzegtermijn een maand. Gedurende die maand lopen alle rechten en plichten door op dezelfde manier als voorheen.
Een andere manier om een einde aan de arbeidsovereeenkomst te brengen, is een ontbindingsverzoek aan de kantonrechter. Wordt dat gehonoreerd dan stelt de kantonrechter de datum vast waarop de arbeidsovereenkomst eindigt. Tot dat moment loopt alles door zoals gebruikelijk.

En na de "einddatum" (eind opzegtermijn of ontbindingsdatum) houdt het op, ingepland of niet.

Toegevoegd na 6 minuten:
Als het een 0-uren overeenkomst voor bepaalde tijd was, eindigt de overeenkomst van rechtswege (automatisch) als die datum bereikt wordt. Inplanningen daarna zijn dan van geen betekenis meer, er is geen recht op vergoeding voor de toch ingeplande data. Tegenwoordig is de werkgever verplicht dit einde een maand van tevoren aan te zeggen, als hij kosten wil vermijden.

Toegevoegd na 5 uur:
Het antwoord is: geen recht op werk en/of vergoeding voor reeds ingeplande uren (na einde opzegtermijn danwel na datum ontbinding danwel na beeindiging van rechtswege)
Computoon