Kun je ook tandartsuren declareren als tandarts er niet was (door overmacht)?

Ik kan dus op mijn werk aangeven als ik naar huisarts of tandarts moet, dan krijg ik die uren vergoed en gaat het niet van vakantiegeld af.
Afgelopen dinsdag had ik een afspraak, ik was er netjes op tijd, maar de tandarts kon door de gladheid niet bij de praktijk komen en de afspraak moest verplaatst worden naar vrijdag.

Nu heb ik dus 2x uren gemist door de tandarts, maar nu is mijn vraag of ik die beide mag declareren?

8 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Je hebt twee keer uren moeten opnemen om naar de tandarts te gaan. Dat is de waarheid en wat zich tijdens je tandartsbezoek heeft afgespeeld is niet aan je werkgever om te beoordelen. Je mag dus gewoon alle uren afwezigheid wegens tandartsbezoek declareren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka
8 jaar geleden
bedankt voor het snelle antwoord.
Klopt niet.

De werkgever is wettelijk niet verplicht om door te betalen bij tandartsbezoeken. Alleen voor een tandarts of arts bezoek met acute medische noodzaak moet betaald verlof worden gegeven.

Wel kan in de cao, arbeidscontract of interne regeling 'personeelshandboek' eea geregeld zijn waardoor werknemer wel verplicht is om door te betalen. Check deze dus.

Ook kan het nergens vastliggen maar wel gebruikelijk zijn dat werknemers binnen je bedrijf betaald verlof krijgen voor artsbezoeken. Dit geldt dan ook voor jou, vanuit juridische 'redelijkheid' kan het niet zo zijn dat de één wel verlof krijgt en een ander niet. Voorbeeld: als gebruikelijk is dat voltijd werknemers max 2x 1u per jaar voor tandartsbezoeken krijgen, dan geldt dit voor alle voltijd werknemers.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien klopt mijn antwoord in jouw ogen niet maar Ritsuka vraagt uitdrukkelijk of ze tandartskosten herhaaldelijk kan declareren en daaruit mag je opmaken dat zij, evenals ik, dat wettelijk recht heeft.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik mag huisarts en tandarts declareren vanuit mijn werk, dat is zo geregeld, in de CAO denk ik.