Mag mijn werkgever winst maken op de reiskosten die ik maak met mijn privé auto?

Ik werk bij een IT bedrijf wat in huis projecten doet. Op verzoek van mijn werkgever zit ik bij een klant gedetacheerd.
Ik ga dagelijks naar het kantoor van deze klant toe en rij hiervoor ruim 100 km extra per dag met mijn privé auto. Voor de duidelijkheid: deze heb ik gekocht met mijn eigen geld, zonder enige bijdrage van mijn werkgever.

Nu blijkt dat mijn werkgever voor de reiskosten de klant 40 cent per kilometer in rekening brengt. Ikzelf krijg 19 cent per kilometer.

Dat vind ik erg raar, want zij maken zo winst op mijn privé bezit. Daar komt nog bij dat de 19 cent verre van kosten dekkend zijn én ik ben ook nog eens iedere dag extra lang onderweg en krijg geen vergoeding voor deze tijd.

Dus is is mijn vraag: mag dit zomaar? En wat zijn mijn mogelijkheden om méér dan de 19 cent te krijgen (uiteraard binnen de wet!). Op redelijkheid van mijn werkgever hoef ik helaas niet te rekenen, dus ik moet enige wettelijke grond hebben als ik hierover een gesprek aan ga.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
19 cent is belastingvrij daarboven ga je flink belasting betalen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die belasting kan de werkgever voor zijn rekening nemen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Deaal
Dat valt best mee. Als Maxis met zijn werkgever kan uitonderhandelen dat hij de 40 cent bruto krijgt, moet hij over 21 cent ongeveer de helft belasting betalen.
zijn vergoeding gaat dan van 19 naar ongeveer 30 cent. En dan wordt rijden in je eigen auto best leuk.
Computoon
8 jaar geleden
Het kan een stuk goedkoper als het de bedoeling is op eur 0,30/km netto uit te komen.
De 0,19 geeft de werkgever zoals hij altijd al deed. De rest (0,11/km dus) "stopt" de werkgever in de vrije ruimte van de werkkostenregeling (WKR). Kosten voor werkgever: eur 0,30/km. De werknemer ontvangt diezelfde 0,30/km.
De vraag is of de werkgever dat wil want er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn die meer willen dan de 0,19/km. Bovendien wordt de marge voor de werkgever kleiner als hij dit accepteert, of hij moet ook het facturatietarief verhogen en hij wil zich natuurlijk ook niet uit de markt prijzen.
(Het vreemde is, dat dit bedrag al jaren gelijk is. Men heeft "vergeten" het te indexeren).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beste Computon Men is niet het niet vergeten het bedrag te indexeren . Het is min of meer bewust beleid . De zgn Kunduz groep wilde alles fiscaal belasten om het gebruik Vd auto verder te ontmoedigen .
Computoon
8 jaar geleden
Daarom schreef ik het ook tussen aanhalingstekens :-) Ik vind het niet kloppen. Want de eur 0,19/km geldt op dit moment voor alle eigen vervoermiddelen, ook voor de "gezonde" fiets. Het zal echter onpraktisch zijn om verschillende tarieven te hanteren (en te controleren). Fiscaal is de werknemer met openbaar vervoer het beste af; daarvan mogen de werkelijke kosten worden vergoed. Maar dat rijdt soms van een plaats waar je niet bent naar een plaats waar je niet heen moet.

Het beste antwoord

Dat mag de werkgever doen. Als werknemer heb je niets te maken met de tarieven die de werkgever gebruikt voor de doorbelasting van jouw kosten aan zijn klanten. Daar is niets vreemds aan. Hetzelfde geldt voor jouw salaris: daar wordt voor de doorbelasting aan de klant ook een flinke marge op gezet. Dat is niet alleen winst. De werkgever heeft immers ook de kosten van het pand (onderhoud, reparatie, afschrijving), energie, eventueel binnendienstpersoneel, gemeentelijke belastingen, enz.

Mag hij dan niet meer geven dan eur 0,19/km? Uiteraard, maar dan telt het als loon en moet over het meerdere loonheffing worden ingehouden. Of de werkgever moet het meerdere in de vrije ruimte onderbrengen van de werkkostenregeling. Dan ontvang je de volledige bruto reiskostenvergoeding als nettobedrag.

Of vraag een leaseauto. Nadeel zijn de hogere kosten voor de werkgever en de fiscale bijtelling voor de werknemer, waardoor je minder nettoloon overhoudt bij hetzelfde brutosalaris. Maar als je heel veel rijdt, is een "auto van de zaak" voordelig. De vraag is of de werkgever het wil want de kosten zal hij op een of andere manier moeten terugverdienen via de klanten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is feitelijk allemaal een kwestie van afspraak tussen werkgever en werknemer. Wettelijk is een werkgever niet verplicht om reistijd in tijd of geld te vergoeden. Ook een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer is niet wettelijk verplicht. De verplichting ontstaat pas als deze is opgenomen in een CAO, personeelsreglement of arbeidsovereenkomst.

Toegevoegd na 2 dagen:
Van de site van de Rijksoverheid:"Telt mijn woon-werkverkeer als werktijd?
Uw reistijd tussen huis en werk (en terug) telt niet als werktijd. Voor beroepschauffeurs telt de reis tussen huis en standplaats niet mee voor het maximale aantal rij-uren per dag.

Wanneer is woon-werkverkeer wel werktijd
Voert u tijdens uw reis tussen huis en werk activiteiten uit in opdracht ('onder gezag') van uw werkgever? Dan telt de rit wel als werktijd. Voorbeelden:

(...)

U werkt langere tijd regelmatig op een ander werkadres. Maar eerst moet u vanuit huis langs uw bedrijf rijden. De rit van uw bedrijf naar het andere werkadres (en terug) telt als werktijd.

U werkt voor een bedrijf vanuit huis en rijdt rechtstreeks naar uw 1ste klant. Deze rit telt als werktijd.

Is het onduidelijk of u een rit in opdracht ('onder gezag') van uw werkgever uitvoert? In uw arbeidsovereenkomst kunnen hierover afspraken staan. (...)
Computoon
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De bijtelling voor een leaseauto geldt alleen als je die ook privé gebruikt. Dus als je dat goed gescheiden houdt dan is het altijd goedkoper.

Andere antwoorden (3)

Ik vermoed dat je geen poot hebt om op te staan...

Blijkbaar ben jij verplicht, of in elk geval bereid om op eigen gelegenheid op je werkplek te verschijnen. Je werkgever betaalt je daar 19 cent/km voor.

Je werkgever heeft met de klant een andere overeenkomst gesloten. Uit de onderhandelingen daarvoor is een bepaald bedrag afgesproken. Dat bedrag is onderverdeeld over een aantal categorieën, waaronder eentje die toevallig "reiskosten" heet.

Die onderverdeling in categorieën maakt het e.e.a. overzichtelijk, maar uiteindelijk gaat het er om dat jouw werkgever en de klant het er over eens zijn dat datgene wat er onder de streep staat ook betaald wordt. Dát is de prijs !

Wettelijk doet de opbouw van die prijs er niet toe. Dat is puur iets tussen leverancier en klant.

Dus ja, wettelijk mag dit !

Mocht je dit toch aan willen gaan vechten, stel je dan eens voor dat je werkgever de post een andere naam geeft, b.v. "overige kosten" en dan ben je helemaal uitgespeelt.

Het is zinloos je hier druk om te maken, tenzij je zélf ook in een onderhandelingspositie verkeert. B.v. bij loononderhandelingen e.d.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@ wimkees
Ik snap de frustratie héél goed, maar de VS vraagt naar wat de wet er van vindt. En die wet houdt nu eenmaal geen rekening met deze frustraties. Die verwijst alleen maar naar de arbeidsovereenkomst en de onderhandelingen daarbij. Ik vind het oprecht vervelend voor de VS, maar ik kan het niet mooier maken dan het is.
Aan de reiskosten kun je niks doen. Aan de uren wel; volgens mij begint de urenteller te werken als je van kantoor naar de klant vertrekt, je werkt niet bij een detacheringsbureau waar je in je eigen tijd naar de klant reist en daarvoor een leaseauto krijgt. Ik ben zelf enige tijd bij een klant wezen werken (als enige van het hele bedrijf) en ik vertrok om 8:30 uit de plaats waar het kantoor staat naar de klant en ik zorgde om 17;00 weer terug te zijn. Kijk de CAO of je contract er nog maar eens op na. Als je een van de weinigen bent die reist is het bijna zeker in de tijd van de baas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laatst nog een uitspraak van de rechter over geweest dat reizen naar een andere bestemming dan je bedrijf ook als werktijd telt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar zou ik iets kunnen vinden over deze gerechtelijke uitspraak?
Ja is heel gebruikelijk en helemaal niet raar. De baas maakt nog veel meer winst op je uren.

Beste oplossing is voor jezelf beginnen dan steek je alles in eigen zak.