waarom is 'geachte voornaam achternaam' geen geschikte aanhef in een zakelijke email?

Ik zou dit zelf namelijk wel gebruiken, maar als net in een reactie op een vraag dat dit niet geschikt zou zijn, en dat het 'een beetje dom' klinkt: http://www.goeievraag.nl/financien-werk/vraag/581569/verkeerde-aanhef-mail

Maar waarom zou je dit niet mogen gebruiken? En wat kun je dan beter gebruiken als aanhef?

Toegevoegd na 43 seconden:
In de eerste zin moet 'als' vervangen worden door 'las'.

8 jaar geleden
9.8K
Ivana
8 jaar geleden
Ik weet dat er nieuwe regels zijn, maar hoe het precies zit durf ik niet te zeggen. Een heel leuke site hierbij kan je misschien raadplegen. Kijk dan vooral bij de blogs.
http://www.papierispasse.nl

Antwoorden (2)

Iemands voornaam gebruiken doe je doorgaans bij iemand die goed kent en tutoyeert.
Het is onbeleefd iemand die je niet kent bij de voornaam te noemen.
Het is dus netter om "Geachte heer Jansen" te zeggen dan "Geachte Jan Jansen".

Toegevoegd na 7 minuten:
Bij een informele werksfeer waarin iedereen elkaar tutoyeert, gebruik je geen "Geachte" maar schrijf je bijvoorbeeld "Beste Jan".
SimonV
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Ik zou idd ook of Geachte heer Jansen, of beste jan, gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben ik de enige die Geachte J. Jansen zou schrijven? Daarmee laat je zien dat je weet met wie je consulteerd.
SimonV
8 jaar geleden
't Is niet gebruikelijk, en komt zonder "heer" of "mevrouw" niet erg persoonlijk over...
In onze cultuur is het nu eenmaal niet gebruikelijk bij de aanhef in een zakelijke brief of mail de voornaam van de geadresseerde te gebruiken. 'Geachte Jan Jansen' staat inderdaad een beetje dom of is op zijn minst vreemd, ook al is er eigenlijk niets mis mee. De beste aanhef is en blijft vooralsnog 'Geachte heer Jansen".