Als je als werkloze iemand ergens mee helpt moet je dat dan aangeven als "op geld waardeerbare arbeid"?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Dat hangt helemaal af van de situatie en hoe vaak het gebeurt (het aantal uren per week).

Wanneer je bij voorbeeld bij toerbeurt mantelzorger bent (je gaat elke woensdag langs bij je oma voor de gezelligheid, voor een praatje en je doet haar afwas en je stoft een beetje), dan niet. Maar als je echt ergens urenlang aan het werk bent (zie de bron, een voorbeeld van 20 a 30 uur per week en dan ook hetzelfde soort werkzaamheden) dan wordt dat wel beschouwd als op geld waardeerbare arbeid. Gebruik je gezond verstand.

Overigens zijn hier rechtszaken over gevoerd, waaruit blijkt dat het soms niet eenvoudig is om uit te maken of het werk wel, of niet als ' op geld waardeerbaar' is. Pas op met het aannemen van een (aanzienlijke) beloning in natura. Een pak sinaasappelsap als beloning aannemen zal men je niet snel aanrekenen; accepteren van een set nieuwe autobanden dus wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hangt er van af. Dit wortd per situatie beoordeeld.
Als je je vriend helpt met verhuizen, schilderen, zijn laminaat legt of op zijn kinderen pst, dat zijn allemaal dingen waar hij waarschijnlijk normaal voor zou moeten betalen, en dan is het op geld waardeerbare arbeid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Dit is gewoon een vriendendienst.