je overgebleven verlofuren uitbetalen of opnemen wat is gunstig?

ik heb een totaal van 370 verlof uren te goed open staan (opgebouwd in een aantal jaren).
Nu wil mijn nieuwe (sinds 2 maanden) leidinggevende al mijn verlof uren uitlaten betalen.
Hij wil met een schoonschip beginnen voor het komende jaar.

Ik zelf wil hem voorstellen om deze 370 uren op te maken d.m.v. iedere week een dag minder te komen werken (bv vrijdag) tot de uren op zijn.
En wanneer het nodig is dat ik toch kom werken.

Wat is voor mij fiscaal gunstig?
Moet ik extra belasting over de verlof uren betalen als ik ze laat uitbetalen?
Is het soms mogelijk om de uren bv in een hypotheek te stoppen?
Wat zijn de mogelijkheden en waar moet ik rekening mee houden?

m.v.g. R van Hoof

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
40.9K

Het beste antwoord

370 verlof uren komt overeen met 46,25 dagen = ongeveer 2 maanden! dat de werkgever dan bruto zou gaan uitbetalen.

Omdat een groot deel, zoniet alle verlofuren bovenwettelijk zijn (dat zijn alle uren boven de wettelijke vakantieuren die iedere werknemer heeft), wordt bij uitbetaling hierop een bijzonder (belasting) tarief toegepast. Het gaat hier dan ook om een bijzondere beloning volgens de belastingdienst.

Dat tarief ligt in de regel hoger dan wat er normaal op je brutoloon wordt ingehouden en kan zelfs oplopen naar 52% (het hoogste tarief).

Afhankelijk van wat je bruto jaarinkomen (excl. vakantietoeslag) is betaal je daarover
volgens tabellen tot een bepaalde maximum schijf. Grofweg tussen 19.823 en 57.585 euro bruto per jaar zit je in het 42% tarief. (Schijven 3 en 4).

Voor het bijzonder tarief wordt dan 48,32% ingehouden.
Dat is dan bijna de helft van de bruto 370x ....€ p/u = ...... €. (Vul zelf je bruto uurloon maar in)

Als je de uren in de vorm van 2 maanden vakantie opneemt dan kost je dat geen extra belastingafdracht, zit je lekker relaxed doorbetaald thuis en kan je via Uber nog wat bijverdienen :)

Toegevoegd na 5 minuten:
Correctie: schijven 3 en 4 moet zijn: schijven 2 en 3.
De schijven 2 en 3 zijn allebei 42%
Schijf 4 = 52%
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Voor de fiscus maakt het echt niets uit of de uit te betalen uren wettelijk of bovenwettelijk zijn hoor. En je mixt vakantierechten met overuren in je antwoord, dat maakt het er niet duidelijker op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wettelijke vrije dagen worden niet uitbetaald; bovenwettelijke wel; dat is geen verschil w. b. de fiscus, maar wel w.b. het bedrijf!
Computoon
8 jaar geleden
Bovenwettelijke dagen hoeven ook niet te worden uitbetaald, dat is een keus van het bedrijf (als een eventuele CAO er althans niets anders over voorschrijft). Er kan namelijk ook gekozen worden voor opnemen. Dat is ook het uitgangspunt bij het toekennen van die dagen. Alleen wanneer er aan het einde van het dienstverband nog steeds niet opgenomen (en niet vervallen) vakantiedagen staan, moeten ze worden uitbetaald.

Andere antwoorden (4)

Je uitbetaling geldt gewoon als inkomen, dat zal dus worden belast. Het bedrag wordt opgeteld bij je jaarinkomen. Uiteraard zijn er mensen die hierover adviseren; zie de bron. Omdat het over 370 uur gaat, hebben we het al snel over een paar duizend euro.
Het hangt er helemaal van af wat je inkomen is, of dit weinig of veel invloed zal hebben.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het maakt weinig uit wat je (nadat je het geld hebt ontvangen) met je geld doet; de belastingdienst zal het als inkomen beschouwen. Als ondernemer zou je het in een pensioenreserve kunnen stoppen. Omdat 370 uur heel veel is (ruim 2 maanden werk) zou je wellicht je baas kunnen vragen om een deel uit te laten betalen, en een deel als snel op te nemen vakantiedagen terug te krijgen? Iedere week een uur minder werken is prachtig, maar je baas wil schoon schip malen en zo gaat het ruim 7 jaar duren voor je vereffend bent; dan zou je eerder aan 1 dag per week minder werken moeten denken...

Overigens is het best mooi dat je leidinggevende de 370 uren uit wil gaan betalen, bij veel bedrijven vervallen alle vrije dagen die te lang geleden zijn opgebouwd. 370 uur = circa 47 vrije dagen!

Persoonlijk zou ik voor snel uitbetalen kiezen; is dat eenmaal gebeurd, dan kunnen ze niet meer van gedachten veranderen. Okee, er gaat best wat geld naar de belasting, maar voor jou is het ook leuk cashen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
vraagsteller had het ook over één dag per week, geen uur per week. Dat is lekker een jaar lang 4 dagne per week werken en 5 betaald krijgen
Het maakt feitelijk niets uit. Als je ze laat uitbetalen LIJKT het (als je het extra salaris deelt door het aantal uit betaalde uren) alsof je er netto niet zo veel van overhoudt. Dit komt omdat bij je gewone salaris al rekening wordt gehouden met de heffingskortingen zodat op elke euro extra meteen belasting wordt ingehouden. Bij de aangifte inkomstenbelasting wordt dat allemaal opnieuw doorgerekend dus je betaalt per saldo niet meer belasting dan wanneer je datzelfde bedrag als gewoon salaris zou hebben gehad.
Het aardige is wel dat de uren die met het salaris van toen zijn opgebouwd, worden uitbetaald tegen het salaris van nu. Overigens is het niet handig dat de werkgever het heeft goedgevonden dat zo''n grote hoeveelheid uren kon ontstaan.

Hecht je meer aan vrije tijd dan aan een eenmalig financieel extraatje, dan kies je voor het opnemen over een langere periode.

Kies je voor geld dan kun je daarmee bijv. een tussentijdse aflossing doen op de hypotheek, als dat mag volgens de hypotheekvoorwaarden. (Dat mag vaak boetevrij tot -per jaar- 10 tot 15 procent van de hoofdsom). De invloed van zo''n aflossing op de rente is geen schokkend bedrag maar toch, de rente wordt er lager van voor de resterende looptijd. De hoeveelheid aftrekbare rente daarmee ook.

Je zou ook kunnen kijken of je het als extra in het pensioenfonds mag storten. Als dat mag, krijg je het geld niet eerst in handen maar maakt de werkgever het over naar het pensioenfonds. Leuk voor later.
Computoon
8 jaar geleden
paulus811
8 jaar geleden
Goed antwoord met verschillende opties. Wat gunstig is is niet te beantwoorden want dat hangt af van hoeveel waarde kantineboy aan geld/vrije tijd hecht. Ook goed om te belichten dat het voor de werkgever ongunstig is, helemaal mee eens. De nieuwe leidinggevende heeft hier een goed punt, maar het lijkt me dat er flexbibel met de situatie moet worden omgegaan. Mijn voorstel zou zijn om bijvoorbeeld de helft uit te laten betalen en voor het overige vrije tijd te nemen. Het lijkt me vreemd als er consequent moet worden overgewerkt en er nu ineens ruimte zou zijn om bijna 2 volle maanden vrij te nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een min van mij, omdat je een keuze suggereert die er nadrukkelijk niet is: over langere tijd je geld opnemen; men wil immers meteen schoon schip maken. Kiest men voor minder uren werken voor een bepaalde periode, dan is het bedrijf wel meteen van de verplichting tot uitbetalen af.
Computoon
8 jaar geleden
Waar suggereer ik dat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
paulus heeft een punt. Bekende situatie, het bedrijf heeft standaard te weinig werknemers in dienst(tijdelijke contracten zijn er ui gegaan met de crisis) er wordt dus veel overgewerkt, maar er is dus ook geen tijd om je uren op te mogen nemen, want dan komt de baas helemaal personeel tekort. Dus wéér meenemen naar volgend jaar
uitbetalen gaat 52 %van af ik zou ze op maken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja kan het ook anders zeggen je hebt de afgelopen jaren te veel gewerkt wat in de toekomst tot problemen kan lijden.
Die uren zijn er om rust in je leven te nemen en te kijken wat er nog in het leven is, misschien leef je samen en wat zeggen zij, uitbetalen dan gooi je 50 procent van deze tijd weg en heb je geld voor wat.
1 dag in de week minder werken is iets voor u zelf doen of voor uw naasten of kinderen.
Daar zijn ook die uren voor bestemt dat u even op de rem kan staan en iets anders kan gaan doen.