Hoe zit het met uitkering als je onder de 27 bent en je gaat een deeltijd opleiding volgen?

Ik ga aankomend jaar twee opleidingen volgen. Een is een deeltijd opleiding in Belgie en de andere is een cursus. Ik ben 19 jaar oud. Ik heb een baantje in de housekeeping maar ik verdien maar 4,80 per uur. Hier kan ik niet mijn opleidingen van betalen en ook nog eens rondkomen. Nu heb ik afgelopen jaar mijn opleiding dierverzorging MBO 3 succesvol afgerond en ik heb dus een diploma. nu heb ik gehoord dat ik recht zou kunnen hebben op een uitkering, Maar ik begrijp echt werkelijk niets van dat soort dingen. Heb al op de site van werk.nl gekeken en op de site van mijn gemeente, maar ik vind het erg lastig. Is er iemand die me hier wat meer uitleg over kan geven? Ik kan wel gaan bellen, maar ik vind het zo vervelend ergens blind en totaal niet voorbereid ergens naartoe te bellen.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben er bij "mbo" en "werk,nl" van uitgegaan dat je gewoon in Nederland naar school bent geweest / gaat. De situatie in België - zeker als je daar woont - kan ik echt niks zinnigs over zeggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Woon je nog thuis ? Dan heb je je toch helemaal nergens zorgen over te maken ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij 'rondkomen' denk ik aan iemand die níet meer thuis woont. Maar zolang VS geen uitleg geeft over haar situatie, weten we het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook dan echter zijn je ouders financieel nog gewoon volledig verantwoordelijk. Als je een niet-reguliere studie niet kunt betalen, gaat het feest vrees ik gewoon niet door. :-(
Wij zitten nu min of meer in het zelfde schuitje met mijn dochter ; als ze op zichzelf wil, MOET ze dagonderwijs volgen en stoppen met haar particuliere opleiding., Het is niet anders. En dan moeten we nog het overgrote deel er zelf bijleggen ; van die 264 euro stufi kun je nauwelijks de school zelf betalen. Eigenlijk niet eens helemaal. .

Het beste antwoord

In principe kun je in uitzonderingsgevallen al onder je 21e in aanmerking komen voor aanvulling tot bijstandsniveau . Dat betekent dat je eigen inkomsten en eventuele studiefinanciering daar van afgetrokken worden. Maar in principe zul je tot je 27e min of meer "gedwongen" (geholpen) worden OF een opleiding OF werk te hebben, en kan het CWI daarbij bemiddelen.

Voor een negentienjarige echter is het bedrag dat je kunt ontvangen aan bijstand ZO laag (ik meen iets van 225 euro) dat je daar niet van rond kunt komen. Bovendien zijn tot je 21e je ouders nog financieel zorgplichtig voor je, dus MOCHT je al in aanmerking komen voor bijstand omdat de relatie met je ouders definitief is verstoord, dan kan (en zal) deze alsnog op hen verhaald worden.

Als 19-jarige een uitkering ontvangen zit er eigenlijk gewoon niet meer in. Punt. De omstandigheden moeten echt heel bijzonder / beroerd zijn wil je daar wel voor in aanmerking komen.

Voor de deeltijdopleiding kun je heel misschien (gedeeltelijk?) studiefinanciering krijgen, mits het een door de overheid erkende (beroeps)opleiding is ; dat zul je moeten uitzoeken met de DUO en die site is niet heel duidelijk ; wellicht kun je beter een afspraak maken voor een gesprek.
Voor de cursus zal je zeker zelf (nouja, je ouders dan) opdraaien voor de volledige kosten. In Nederland krijg je na je 18e geen kinderbijslag meer, dus daarna is het OF studiefinanciering OF eigen verdienste OF helemaal niks (als je niet werkt en geen erkende voltijd opleiding bezoekt). Maar tot je 21e zijn je ouders sowieso onderhoudsplichtig (tenzij ze dat echt niet kunnen omdat ze zelf in de bijstand zitten), of ze willen of niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heel duidelijk! dankjewel ;)

Andere antwoorden (1)

Het punt van belang hierin is dat je niet enkel onder de 27 bent; je bent zelfs onder de 21. Dat betekent dat je ouders nog financieel voor jou zouden moeten zorgen. Ik weet niet waar en hoe je woont, maar de wetgever gaat er vanuit dat je tot je 21e nog niet financieel afhankelijk bent en terug kunt vallen op je ouders. Dat betekent dat ook wanneer je niet meer thuis woont, je ouders zullen moeten bijdragen.

Er IS wel een regeling voor jongeren van 18-21 jaar, maar dat is geen zelfstandige uitkering. Het is een soort zak- en kleedgeldregeling, niet een uitkering waarvan je - bijvoorbeeld - een kamer kunt huren, eten kopen en een studie betalen. Zelfs met parttime werk op je 18e heb je al kans dat je inkomen hoger is dan de uitkering die je zou krijgen en dat je er dus geen recht op hebt. Daarbij geldt binnen die regeling dat je - net als in de Bijstand - volledig beschikbaar moet zijn voor werk. Dat kan al niet wanneer jij een deeltijd opleiding volgt, tenzij je alleen studeert in de avond en de weekenden. Ook heb je dan een sollicitatie- en reïntegratieplicht. Dat betekent niet alleen dat je verplicht bent om te solliciteren dan dat je elk werk moet aanbieden dat je aangeboden krijgt, maar ook dat je alles moet doen wat de gemeente van je vraagt. Vooral voor jongeren wordt er nog al eens iets georganiseerd zoals een sportproject of verplicht 'vrijwilligerswerk', waarbij je dus móet komen en meedoen om recht te houden op een uitkering. Hoe dan ook acht ik de kans dat je hiervoor in aanmerking komt, klein.

Mochten je ouders nu duidelijk niet in staat zijn om jou financieel te onderhouden tot je 21 bent, omdat zij bijvoorbeeld zijn overleden of er een duurzame breuk is in jullie relatie, dan is het soms mogelijk om toch vóór je 21e in aanmerking te komen voor een volledige bijstandsuitkering. Dat is echter een uitzondering, en dan heb je nog steeds te maken met de regels zoals ik die hierboven beschrijf. Dus het is maar de vraag of je dan die opleidingen kunt volgen. Informeer bij je gemeente.

Wat je dan moet doen? In principe moeten je ouders je dus onderhouden, zodat jij misschien van je verdiende geld je opleidingen kunt betalen. Kan dat niet, dan kun je óf meer gaan werken, óf bijvoorbeeld eerst een jaar fulltime werken om te sparen voor je opleiding. Vanaf 1 augustus 2017 kan overigens iedereen tot 55 jaar lenen voor een studie. Ik weet niet of de opleiding die jij wilt volgen ervoor in aanmerking komt, maar je kunt het in gedachten houden.