Voert de Belastingdienst extra controles vooraf uit op eigen en ingehuurde medewerkers?

Als voorbeeld neem ik de Inlichtingendienst. Voordat je daar als medewerker in dienst mag komen, word je "doorgelicht". Ze gaan je verleden na, ze gaan na of je nu connecties (familie, vrienden) hebt met risicolanden of risicogroeperingen. Dit geldt zowel voor eigen medewerkers als voor tijdelijk ingehuurde medewerkers.

Doet de Belastingdienst iets vergelijkbaars? Dus stel dat ik daar solliciteer en ik zou in principe worden aangenomen, wordt mijn financiële historie dan nog eens extra goed doorgespit om te controleren of ik echt nooit heb gefraudeerd, of ik echt geen zwart geld heb, of er nooit een correctie is gedaan op een belastingaangifte, enzovoort? En stel dat ik "schoon" ben, word ik dan gedurende mijn dienstverband extra gecontroleerd op deze zaken?

Ik kan me voorstellen dat zulke extra controles worden uitgevoerd, omdat het nogal beschamend zou zijn als bekend zou worden dat een medewerker van de Belastingdienst een oplichter is. Maar is dat ook zo? Of wordt volstaan met een extra formulier waarop ik plechtig verklaar dat ik nooit heb gefraudeerd, dat ik nu niet fraudeer, en dat ik nooit zal frauderen?

Of mag dat wettelijk niet?

En hoe zit het met inhuurmedewerkers, bijvoorbeeld mensen die bij de Belastingdienst gedetacheerd zijn voor een tijdelijke opdracht, of ZZP-ers die een opdracht voor de Belastingdienst uitvoeren?

8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb een tijdje op een belastingkantoor gewerkt; destijds wel via een uitzendbureau. Maar meer dan een VOG was er niet voor nodig om binnen te komen, tenzij ze me iets niet verteld hebben...
Cryofiel
8 jaar geleden
Het is natuurlijk mogelijk dat zij al jouw afgelopen belastingaangiftes en alle transacties op al jouw rekeningen tot in detail hebben gecontroleerd, zonder dat ze dat expliciet aan jou vertelden. Het is ook mogelijk dat ze dergelijke controles niet uitvoeren. Of alleen op interne (eigen) medewerkers. Of alleen op medewerkers die toegang hebben tot vertrouwelijke gegevens. Of helemaal nooit, natuurlijk, net zoals mijn werkgever niet zal controleren of ik een belastingfraudeur ben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben in ieder geval benieuwd naar het antwoord.
Het zou dan, gezien het aantal medewerkers bij de Belastingdienst, een belangrijk deel van de werkzaamheden van de AIVD omvatten.
fisbel
8 jaar geleden
Bij de intake worden voor zover ik weet geen extra controles uitgevoerd. Een VOG verklaring is noodzakelijk, maar dat geldt ook voor beroepen zoals bijvoorbeeld politieagent, leerkracht enzovoort. Het streven is er naar om de doelmatigheid van de controles te verbeteren. Niet door er meer medewerkers op te zetten (41% houdt zich bezig met controle) maar door het handwerk van de belastinginspecteurs grotendeels te vervangen door een geautomatiseerd systeem. Er loopt een onderzoek of .de belastingaangiftes van particulieren met een vrij besteedbaar vermogen van meer dan $ 1 mln anders moeten worden behandeld dan die van doorsnee burgers. In het algemeen gaan, nadat het systeem heeft gecontroleerd (met de desbetreffende uitworp en risicoanalyse), de belastingaangiften naar een ander Belastingkantoor wat betreft controles. Als er aanvullende vragen zijn n.a.v. een aangifte of als aftrekposten moeten worden verantwoord zal de Brief van de belastinginspecteur altijd vanuit een andere regio komen. Belastingmedewerkers kunnen in dit opzicht geen 'handjeklap' spelen. Wel komt het voor dat juist belastingmedewerkers over het randje gaan, omdat zij weten of denken te weten hoe er intern wordt gecontroleerd. Dat geldt natuurlijk ook al min of meer voor de gewone burger. Een aftrekpost ziektekosten met geringe bedragen zal niet snel worden gecontroleerd. Voor een aangifte via vakbond of ouderenbond is de controle minder, maar de controle is er wel. Ook IP-adressen worden t.a.v. de controles betrokken. Als er in het verleden onregelmatigheden zijn geconstateerd, is er een verscherpte controle. Maar precies het hoe en wat is niet of nauwelijks bekend. Ook niet bij het merendeel van de belastingmedewerkers. Slechts een uiterst beperkte groep gaat hierover. Bovendien worden strategieën en tactieken van jaar tot jaar gewijzigd.

Antwoorden (2)

Dat hangt van de functie af waar je voor solliciteert. Er zijn functies waarbij je vergelijkbare screening krijgt als met een inlichtingendienst en er zijn functies waar je niet voor gescreent hoeft te worden. Veelal wordt een middenweg gekozen en moet er een Verklaring Omtrent Gedrag overhandigd worden waarvan de kenmerken dan weer afhangen van de functie (b.v. dat je ooit dronkn een ongeval hebt veroorzaakt is niet relevant voor iemand die formulieren controlleert, wel voor een chauffeur). Het risicoprofiel van de functie bepaald of en welke screening plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een verklaring omtrent gedrag wordt gevraagd. Als je in vaste dienst komt te werken bij de Belastingdienst gelden er strikte voorschriften voor wat wel en niet mag. Betrappen op transacties met zwart geld leidt vrijwel altijd tot ontslag op staande voet. Nevenfuncties die verband kunnen houden met fiscale zaken zijn verboden, ook als je die nevenfunctie als vrijwilliger wil verrichten (bijvoorbeeld penningmeester bij een voetbalvereniging). De aangiften inkomstenbelasting van belastingambtenaren zelf worden door een aparte groep ambtenaren nagekeken. In tegenstelling tot aangiften van de meeste burgers worden de aangiften van ambtenaren meer uitgebreid bekeken. De integriteitsregels (wat een ambtenaar wel en niet mag) worden uitdrukkelijk medegedeeld aan nieuwe medewerkers. Er worden regelmatig ambtenaren ontslagen omdat ze de regels overtreden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Dit klinkt alsof je ervaring "van binnenuit" hebt. Is dat zo?