Wat gebeurd er als je een reis boekt gedurende de ZW uitkering, maar je weer in de WW komt zonder meer recht op vakantie dagen?

Je krijgt naar ratio vrij dagen van het UWV wanneer je in de de WW zit, maar wat gebeurd er sinds de nieuwe regeling wanneer je bijvoorbeeld sinds 1 augustus in de ZW zit zonder baan en een vakantie boekt van 3-4 weken voor in November maar voor de November keurt de Arbo arts je beter en kom je weer in de WW. Je hebt te weinig WW-vakantie dagen, want je mag pas van augustus tellen. Hoe wordt daar mee om gegaan? Mag je dan niet op vakantie? Wordt je gekort op uitkering? Hoe is dat geregeld sinds de nieuwe wetgeving?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wilt u vakantie opnemen met behoud van uw WW-uitkering? Of wilt u er een paar dagen
tussenuit? Geef dit dan door aan UWV, net zoals u dat bij een werkgever moet doen. Geef uw
vakantiedagen altijd uiterlijk 1 dag voor vertrek door aan UWV.
Tijdens deze vakantiedagen betalen wij uw uitkering door. U heeft dan geen sollicitatieplicht.
Gaat u midden in de week op vakantie of komt u midden in de week terug van vakantie? Dan
heeft u op de andere dagen van die week wel sollicitatieplicht. Neemt u meer vakantiedagen
op dan u heeft? Dan krijgt u over deze dagen geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is geen antwoord op mijn vraag helaas. Het gaat om mij specifieke verhaal. Wat je hier zegt weet ik allemaal wel. Je hebt bij WW recht op 20 dagen en het enige wat je moet doen is doorgeven. Vanaf augustus zou dat naar ratio afgerond 8 dagen zijn. Maar je wat als je dus al een vakantie geboekt hebt van 20 werkdagen? Dat is de vraag. Krijg je dan over 12 dagen geen uitkering? Of mag je bijvoorbeeld niet gaan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat antwoord is toch volledig van toepassing op jou situatie ? Je mag gaan, maar krijgt die dagen geen uitkering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Excuus, je hebt gelijk. Ik heb er overheen gelezen.
Alleen is het wel zo dat het anders zou kunnen zijn omdat je vanuit ZW komt,.. het was allemaal nogal onduidelijk, maar ook dat werd gezegd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bel even met het UWV, dan weet je hoe het zit.
Ik denk niet dat de vakantiedagen uit de ziektewet meegaan naar ww, maar zeker weten doe ik dit niet.
Beste vragenisvrij,

Het antwoord van Crea is juist.

Je kunt vanuit de WW-uitkering met vakantie.
Ga je langer op vakantie dan het aantal vakantiedagen waar je recht op hebt?
Hou er dan rekening mee dat je over deze dagen geen uitkering krijgt.

Extra informatie:

Ben je ziek geworden vanuit de WW en herleeft ( na je herstel ) je oude WW-uitkering?
Je oorspronkelijke eerste WW-dag is dan bepalend voor de berekening voor het aantal vakantiedagen.
Op deze manier wordt zoveel mogelijk voorkomen dat als je maar weinig vakantiedagen krijgt als je aan het eind van het jaar opnieuw in de WW komt.

Is er geen sprake van een herleving van een oude WW-uitkering?
De eerste (nieuwe) WW-dag bepaalt dan je aantal vakantiedagen.
( een relatief klein aantal dagen dus )

Met vriendelijke groet,

René
UWV Webcare Team